Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Var inne och kollade på V90 Recharge, T6 eller T8. Jag vill ha 4-zonsklima och säljaren säger att det är standard, men när jag tittar på bilderna så ser jag det inte. Innebär "baksätesvärme" även 4-zonskliman eller bara värme i sätena?
Per
Användarvisningsbild
av fjohan82
Hybriderna i V90 har mig veterligen aldrig erbjudits med 4-zons.
XC90 är väl den enda där det finns?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Nytt från MY21 möjligen? Nja, tveksamt...
Användarvisningsbild
av poscarjr
Som jag förstår så tar batteriet upp platsen som skulle krävas för 4-zonsklima. Samma sak med den induktiva telefonladdningen - får heller inte plats i V90 hybrid.
av AndS
perhall skrev: mån 02 nov 2020, 23:45 Aha, det förklarar saken. Säljaren sa att det är standard i alla hybrider...
Kanske pratar förbi varandra?
Du frågar om 4-zon och säljaren säger "det är standard i alla hybrider", dvs "standard" är 2-zon. :-)
av perhall
Tror säljaren inte riktigt hade koll, jag jämförde nämligen med A6 55 TFSIe som har 4-zons som standard - vilket det inte är i några andra A6:or.

1-zons finns inte längre i större bilar va....:)
av AndS
Detta med zoner är också en definition på hur stor skillnad det blir efter ett tag när luften i bilen blandats. Fläkthastigheten för 2-zon är gemensam och sensorerna sitter längst fram i taket/panelen, så man ändrar lite i spjällen. Så hur stor skillnaden blir till slut kan man fundera över. Men 4-zon har väl en extra fläkt?
av Xanthopteryx
Vad jag vet skall det vara en gemensam fläkt även för fyra zoner. Om man ökar på hastigheten bak så ökar även fläktens hastighet fram på vår V90. Sedan styrs luftflöded med spjällen så det blir på något sätt inte riktigt samma storm fram som om jag ändrar fläkten fram.
Vi har 17 (kallaste jämna grad som kan ställas utan att fläkten går på max) på dottern sida bak och 22-23 på andra sidan bak där frugan sitter. Jag har 19 fram.
Över lag fungerar det ändå rätt ok. Dottern får mer sval luft (får panik om det blir för varmt) och frugan får lite mer värme som silar upp från fötter och från sin stolpsida.
Det blir helt klart en skillnad så är glad att vi valde till detta. Sedan är det ju som du säger, det finns gränser i och med att det inte finns... gränser... Vi sitter ju inte i varsin sluten bubbla utan delar luften i bilen.
Kostnad kamremsbyte

Cirka 11 000 kr på Bilia, 2025, för en […]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]

V60 CC svart list runt hjulhus

När jag kikar på bilder ser det ut som […]

EV[emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[e[…]