Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det går alldeles utmärkt att göra så! Som tidigare sagts så är det en säkerhetsfunktion när start&stop stannat bilen. Jag stänger dock själv alltid av manuellt eftersom parkeringsbromsen inte slår på automatiskt så bilen tar ett skutt bakåt när man släpper bromspedalen och automatlådans parkeringsläge fångar upp bilen. Jag kan inte tänka mig att det är bra för den klena spärren i växellådan också att hålla bilen.
Det är två skilda funktioner.
Automstisk p-broms ,som jag dock tycker att det hinner rycka till iallafall då den inte går i förrän dören öppnas.

Den andra är hjälpbromsen som hindrar bilen att rulla när du stannar i lutning.

Skickat från min V90-18

Om start/stop går in kan man stänga av hela bilen genom att öppna dörren. Kravet är ju att man lägger i P först.
Är din bil uppdaterad med paketet som kom förra sommaren? Man ser det enklast på att start/stop-funktionen symboliseras av ett A istället för texten "ready" i varvräknaren. Jag upplevde att start/stop går att styra med bromspedalen efter uppdateringen och går inte längre in om jag inte vill.
valln skrev:Hur gör du för att undvika stopp av motorn genom bromspedalen?
Sen uppdateringen går start/stop inte in om man släpper upp bromsen precis när den automatiska parkeringsbromsen griper in. Bromsar jag hårdare när bilen redan står still går start/stopp in direkt. På så sätt kan man välja själv. Tricket är alltså att släppa upp bromsen precis när den automatiska griper in.
valln skrev:Aha, jag tog bort automatiskt broms. Tyckte körningen blev hackig...

(Annars går det också att svaipa högerc på skärmen och klicka bort start/stopp.)
Jag vill ju ha start/stop ibland. Vid rödljus och när det är dags att kliva ur som sagt.
Hackig? Den går ju in när bilen står still och släpper vid minsta gaspådrag. Har aldrig upplevt den som hackig.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]