Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Manuell växellåda och om man kör mestadels landsväg med 99% inkopplad ACC blir som en halvautomat.
Och med en motor med dubbelturbon så får man en stark motor även från låga varv, så på landsväg blir det inte mycket växlande även som jag rullar bilen 2500 mil/år.
Sedan har jag full förståelse för de som kör stora delar i stadstrafik och med köbildning, där skulle jag också valt automat.
Så jag skulle saknat möjligheten att inte kunna välja manuell växellåda.
Ok67 skrev: fre 12 jun 2020, 19:49
valln skrev: fre 12 jun 2020, 19:05 Jag har hört att det går lika bra att ta fram bensin som diesel förnybart bränsle.
Svårt att tro det. I så fall hade det funnits. Det går säkert att producera men inte på ett kommersiellt gångbart sätt.

Dessutom behöver du producera 30% mer...
Det finns också satsningar på förnybar bensin.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-h ... ttoutslapp

Numera tror jag inte bensin drar 30 procent mer än diesel.
valln skrev: sön 14 jun 2020, 17:30
Ok67 skrev: fre 12 jun 2020, 19:49
valln skrev: fre 12 jun 2020, 19:05 Jag har hört att det går lika bra att ta fram bensin som diesel förnybart bränsle.
Svårt att tro det. I så fall hade det funnits. Det går säkert att producera men inte på ett kommersiellt gångbart sätt.

Dessutom behöver du producera 30% mer...
Det finns också satsningar på förnybar bensin.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-h ... ttoutslapp

Numera tror jag inte bensin drar 30 procent mer än diesel.
Visst, men ännu finns det inte. Och ingen vet om det någonsin kommer att finnas. HVO har funnits i minst 5 år.

Jämför man D4 FWD med B4 FWD så är skillnaden i förbrukning ca 19%. Det är mindre illa men fortfarande en enormt stor skillnad.

Sedan har ju den senare mildhybridteknik. Skillnaden hade varit större om D4 också haft det.

Sedan ska vi ha i minnet att dieslarna i princip har slutat vidareutvecklas. Hade utvecklingen fortsatt så hade skillnaden också varit större.

Man kommer inte runt fysikens lagar. Högre kompression ökar verkningsgraden. Bensinmotorer kan inte ha lika hög kompression som en diesel och kommer därför aldrig att gå lika snålt.

Jag tycker det är oärligt att lura i folk att ”det skiljer extremt lite nuförtiden”.
En massa felmeddelanden!

Jag sprayade igår kontaktspray i kontaktstyc[…]

Turbo problem V70

lämnade i till verkstaden han fick fram fel[…]

Får inte loss länkarm 740

Kapa bulten på var sida bussningen

Ah, jag tänkte mest på RTTI (som fortfa[…]