Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AndS skrev:
Fettobuffy skrev: mån 15 jun 2020, 08:35 Då min bil börjar bli till åren, så gick detta på min försäkring.
"till åren" är den 3-4 år så ses den nog snarare som ganska ny, sedan så påverkar ju milen och hur den körts när det gäller slitage delar.
Men all elektronik i en miljö med stora temperaturväxlingar kommer att påverka och drivet från tillverkare att få lägsta möjliga pris på inköpen.
Men 16000 för en sådan styrbox är ett hutlöst pris.
Om man pillar själv så, har man tur kan det vara en dålig lödning eller motsvarande som kan åtgärdas hemmavid.
Har man otur är det värre än så...

Elektronik brukar liksom inte bara gå sönder sådär av sig självt. Minneskretsar kan såklart spunka, särskilt med många skrivningar. Sedan kan kondingar torka ur och det kan bli överslag som smäller säkringar eller motstånd, men generellt sett är ju elektroniska komponenter ändå väldigt tåliga i sig.
Minns när vi i labbet på KTH fipplade med en enchipsdator och under rullande gång, sänkte ner den i kokande vatten. Funkade hur bra som helst.

Sedan kan det såklart bli andra fel också men min erfarenhet av elektronik är att det inte är de avancerade komponenterna som pajjar.
Och så såklart fukt och skräp som ger korrosion och allehanda problem.
T8 2020

Nu har jag hittat ljudet kommer från avgassy[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]