Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jan-A
Försökte mig på att uppgradera slutsteget till ett DSP-slutsteg. Vet att ljudet i Volvos slutsteg redan är processat, men jag ville ha lite mer tryck...

Prövade med MATCH 7UP som har 4 högnivåingångar, DSP och 7 inbyggda slutsteg.
Volvoförstärkaren har 6 utgångar,
- Front Mid/High L/R
- Front Low L/R
- Rear Full L/R

Kopplade Front Mid/High L/R samt Front Low L/R till högnivåingångarna på MATCH 7UP som i sin tur fick driva dessa högtalare. Detta fungerade en liten stund, sedan tystnade Front Low L/R. Front Mid/High L/R fungerar fortfarande.

Kopplar jag ur Front Low L/R från högnivåingången på MATCH 7UP så startar utgångarna omedelbart. Det fungerar då att koppla in dem till MATCH 7UP, ljudet kommer in och kommer till högtalarna. Men så fort jag slår av bilen så vill dessa kanaler inte starta då jag startar bilen igen.

Det verkar som om Volvoförstärkaren gör en koll på Front Low L/R vid start för att se att inget är galet. Har prövat med att lägga resistorer som last parallellt utan framgång.

Är det någon som stött på samma fenomen och har någon idé om hur man kan få igång det?
Användarvisningsbild
av bjornw
När jag höll på leka i en XC60 MY16 för några år sedan så plockade jag framkanalerna till en Mosconi DSP 4to6 (och sedan vidare till slutsteg och nya frontar). Hade inte det problem du beskriver, men sitter säkert helt annat slutsteg i nya bilarna. Original hgt är på 8Ohm, la du på den resistansen? Har du kollat resistansen på ingångarna på MATCH:en? Kan tänka att den inte får vara orimligt låg eller hög.
av Jan-A
Mätte resistansen på högtalarna i min bil, och den låg på 3.0-3.3 ohm.

Det spelade ingen roll om jag lastade utgången från Volvosteget med 10ohm, 3ohm eller andra högtalare, Volvosteget tystnade efter en stund.

För att det skulle starta var jag tvungen att koppla bort Front Low utsignalen från ingången till MATCH 7UP's. Då startade steget. Men jag var tvungen att koppla bort BÅDE + och - , det räckte inte med en av dem.

Därför gissar jag att det inte beror på MATCH 7UP´s inimpedans utan kanske på hur ingångssteget är designat. Ingångsstegen kanske har gemensam jord som Volvosteget inte gillar....
Användarvisningsbild
av bjornw
Lurigt med dessa skyddssystem, men det är nog som du säger. Det har förmodligen med jorden att göra.

På XC60n var de märkta med 8ohm och mätte dem till 7-nånting. Har bara sett att subben är märkt med 8ohm nu också men mätte den aldrig.

Ja, nu har vi ett test i -6 till +8 grader... Ja[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]