Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Den högra dödavinkelsvrnaren blinkar då och då ibland även med fast sken. Utan att det finns någon bil eller annat föremål i närheten.
Blir bara oftare och oftare nu.

Det är en S90 -17 jag har.

Är det någon sensor eller cam som kan vara smutsig eller kan det vara ngt annat enkelt som spökar?
Jag vill helst slippa åka på verkstad nu i dessa tråkiga tider.

Någon som känner igen fenomenet?
TACK
Den använder inte kameran utan radar monterad i kofångaren bak, en på vardera sida. Använder kanske även sonarerna (parkeringssensorerna).
Är det rent där, och fritt från skräp?
Om du har möjlighet att börja ta dig bakom kofångaren kan du kolla om den sitter fast som den skall. Kan ju även vara glapp eller fukt i kontaktstycket.
Eller så är det mjukvarubugg....
Nej jag hittar inga radar eller ngt där.
Sedan vet jag att Volvo har ptoblem att ibland när man snvänt nerfällning av backspeglar vid parkering ibland återgår inte spegeln till ursprungliga läget.
Nu vet jag inte om detta fenomen påverkat även det andra?
Min Verkstads kontakt är på "semester" minst en månad till och först då kan jag kolla om det finns några felkoder.
Nu vill jag inte åka dit pga detta under dessa jobbiga tider.
Ngt annat förslag hur jag hittar felet, varför dödavinkelsvrnaren blinkar och lyser ibland/ofta utan nlädning?
GATUPLAN skrev: tis 21 apr 2020, 18:48 Nej jag hittar inga radar eller ngt där.
Sedan vet jag att Volvo har ptoblem att ibland när man andvänt nerfällning av backspeglar vid parkering ibland återgår inte spegeln till ursprungliga läget.
Nu vet jag inte om detta fenomen påverkat även det andra?
Min Verkstads kontakt är på "semester" minst en månad till och först då kan jag kolla om det finns några felkoder.
Nu vill jag inte åka dit pga detta under dessa jobbiga tider.
Ngt annat förslag hur jag hittar felet, varför dödavinkelsvrnaren blinkar och lyser ibland/ofta utan nlädning?
Har samma problem på en v60-19 uttagen sept-18
Har vart inne på verkstad och dom har gjort nån fabriksinställning på blis och även lagt in senaste uppdateringen som fanns till bilen.
Felet kvarstår och har nästan blivit värre med tiden. Detta började i okt -19 när bilen var ca 1 år... har aldrig hänt innan dess.
T8 2020

Nu har jag hittat ljudet kommer från avgassy[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]