Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Skiljer det mer än programvara mellan D4 AWD och D5 AWD 2019 och framåt?

Mvh Mojja
Tack för svar. Då är det med andra ord försvarsbart att köpa D5 idag.

Var ett tag sedan jag var med Volvo. Då var D3 AWD och D5 AWD Likadana motorer men annan programvara.

Då borde det skilja en hel del om man optimerar dom båda oxå?

Mvh Mojja
mojja skrev: tis 17 dec 2019, 22:09 Tack för svar. Då är det med andra ord försvarsbart att köpa D5 idag.

Var ett tag sedan jag var med Volvo. Då var D3 AWD och D5 AWD Likadana motorer men annan programvara.

Då borde det skilja en hel del om man optimerar dom båda oxå?

Mvh Mojja
Nja, det har varit en hel del problem med powerpulse vad jag förstått.

Grund plattan är den samma så planerar du att optimera med annat än polestar är det nog mer värt att köra D4.
Det lät ju lite surt. Vet du vad det är för problem som varit? Har en MY20 D5a på gården och tyckte den gick väldigt fint. Funderar på att slå till på den imorgon. Men kollar man blocket så kan man spara bra många kronor på att ta en D4 istället med liknande utrustning/årsmodell.
mojja skrev: tis 17 dec 2019, 22:28 Det lät ju lite surt. Vet du vad det är för problem som varit? Har en MY20 D5a på gården och tyckte den gick väldigt fint. Funderar på att slå till på den imorgon. Men kollar man blocket så kan man spara bra många kronor på att ta en D4 istället med liknande utrustning/årsmodell.
Det är någon slang som brukar smälla vad jag förstått. Kan ju vara löst i - 20 dock.
Har kikat in i detta lite närmare och precis som det kommit fram har D5An en power pulse funktion och även större huvud turbo.
Vid optimering så får man betydligt mycket mer HK/NM ur D5an än D4an.

Så det får väl bli en D5a helt enkelt.
mojja skrev:Har kikat in i detta lite närmare och precis som det kommit fram har D5An en power pulse funktion och även större huvud turbo.
Vid optimering så får man betydligt mycket mer HK/NM ur D5an än D4an.

Så det får väl bli en D5a helt enkelt.
Bara så du är med på noterna.
En D4 AWD går från 190Hp och 400Nm till 200HP och 440Nm.
En D5 AWD går från 235Hp och 480NM till 240HP och 500Nm.
Rent procentuellt är därför en D4 bättre.
Men en D5 är ju starkare redan från grunden så det är klart att den har mer oumph även efter en optimering.

Gällande turbons storlek har jag faktiskt ingen koll om det är olika :-)
Funderar du däremot på annan optimering än Polestar så kan siffrorna vara annorlunda.
Verkar som att man kan få ut runt 270-290 hk beroende på vilken leverantör av optimering man väljer. Bör skjuta på lite bättre än dom 235 som är standard.

Vad det gäller polestar så är det ju bara löjligt. 5hk för 10 papp. Nejtack :-)
Pv 544 -62

Hej. Har kvar pappret på den pv?

Jag får ingen träff på detta &[…]

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]