Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ok67
stevvee skrev: mån 09 sep 2019, 20:14
Ok67 skrev:
Lövet skrev: mån 09 sep 2019, 18:15 Har också ägt flera Peugeot. Och Volvo. Och BMW. Och Audi. Visst blir det svårt att hitta en lämplig fördom då? ;-)
Det är få saker som river upp så mycket känslor hos folk som bilmärken. Jag vågar dock påstå att dåliga bilar knappast existerar idag. Med dåliga bilar menar jag bilar som inte är driftsäkra eller där saker går sönder utöver vad man kan förvänta sig.

Det man betalar för är framför allt kvalitetskänsla, finish, komfort och prestige. Vilken bil som helst tar dig från A till B utan problem.
Du betalar även mycket för toleranser. Kollar man ex hjulinställningar hos billigare märken är det sällan det står rätt och sliter därmed däck och andra delar snabbare.
Där håller jag inte med. Min 308 SW från 2015 går spikrakt även efter 8500 mil. Inga snedslitna däck heller.

Skulle nästan tro tvärtom faktiskt. Billigare bilar brukar ha enklare hjulupphängningar med färre felkällor. Min bil har t.ex. stel bakaxel. Lite sämre komfort, men en nästan idiotsäker konstruktion. Finns inte ens något som går att justera på den. Så längre fjädrarna är hela så står den som den ska i princip.

Volvos nyare bilar har ju multilänkaxlar. Finare komfort, men klart fler saker som kan bli fel.
av stevvee
Ok67 skrev:
Ok67 skrev: Det är få saker som river upp så mycket känslor hos folk som bilmärken. Jag vågar dock påstå att dåliga bilar knappast existerar idag. Med dåliga bilar menar jag bilar som inte är driftsäkra eller där saker går sönder utöver vad man kan förvänta sig.

Det man betalar för är framför allt kvalitetskänsla, finish, komfort och prestige. Vilken bil som helst tar dig från A till B utan problem.
Du betalar även mycket för toleranser. Kollar man ex hjulinställningar hos billigare märken är det sällan det står rätt och sliter därmed däck och andra delar snabbare.
Där håller jag inte med. Min 308 SW från 2015 går spikrakt även efter 8500 mil. Inga snedslitna däck heller.

Skulle nästan tro tvärtom faktiskt. Billigare bilar brukar ha enklare hjulupphängningar med färre felkällor. Min bil har t.ex. stel bakaxel. Lite sämre komfort, men en nästan idiotsäker konstruktion. Finns inte ens något som går att justera på den. Så längre fjädrarna är hela så står den som den ska i princip.

Volvos nyare bilar har ju multilänkaxlar. Finare komfort, men klart fler saker som kan bli fel.
Nej du behöver inte hålla med om du pratar en bil. Men kom gärna tillbaka när du har erfarenhet från flera märken och där handlaren lämnar nybilar direkt till dig från leverans för hjulinställning. Då bygger man erfarenhet och inga gissningar.
Absolut är inte varje bil fel men sannolikheten ökar. 8 utav 10 testade Kia hade fel hjulinställning.
av Ok67
stevvee skrev: tor 17 okt 2019, 16:58
Ok67 skrev:

Nej du behöver inte hålla med om du pratar en bil. Men kom gärna tillbaka när du har erfarenhet från flera märken och där handlaren lämnar nybilar direkt till dig från leverans för hjulinställning. Då bygger man erfarenhet och inga gissningar.
Absolut är inte varje bil fel men sannolikheten ökar. 8 utav 10 testade Kia hade fel hjulinställning.
8 av 10 bilar med fel hjulinställning från fabrik kan knappast vara normalt från någon tillverkare. Låter som ett tillfälligt produktionsproblem i så fall.
av stevvee
Ok67 skrev:
stevvee skrev: tor 17 okt 2019, 16:58
Ok67 skrev: Där håller jag inte med. Min 308 SW från 2015 går spikrakt även efter 8500 mil. Inga snedslitna däck heller.

8 av 10 bilar med fel hjulinställning från fabrik kan knappast vara normalt från någon tillverkare. Låter som ett tillfälligt produktionsproblem i så fall.
Jo tyvärr är det väldigt vanligt. Premium märken är inte perfekta med sina 2 utav 10 heller men däremot är oftast dom 2 inte helt galet inställda.
av Lövet
...hur har hjulinställning med ny årlig fordonsskatt att göra? Nu kör vi tillbaka till ämnet tack.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Felkod B5

Jag har inte läst eller hört om nå[…]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]