Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Roten skrev: lör 08 jun 2019, 09:11 Ja luftchassit har nivåreglering men det styrs bara genom drive mode. Dynamic och pure har lågt läge medan offroad har tokhögt. Comfort ligger mitt emellan. Du kan alltså bara bestämma nivå genom att välja drive mode. Sedan kan du så klart skapa din egen drive mode om du vill med egen kombination av egenskaper.
Nja...
Luftfjädringen på åtminstone XC90 fungerar precis som man förväntar sig av en nivåreglering: oberoende av last i bilen och/eller kultryck pga släpvagn så hålls bilens förvalda nivå konstant. Med hjälp av drive mode bestämmer du offset (dvs hur hög/låg bilen ska vara) och det valet påverkar även hur pass stum fjädringen ska vara. Comfort är mjuk och kan upplevas ”svampig” a’la klassisk nordamerikansk glidarbil, men är i mina ögon inte alls skön på krokiga vägar eller vid rondellkörning. Dynamic är betydligt stabilare men inte lika bekväm vid sämre vägkvalitet.
Att väja för en älg med fullt lastad bil gör i alla fall inte jag gärna i Comfort-läge.

Nivån regleras även fortlöpande och du märker tex att bilen justerar i samband med urlastning/ilastning.

Personligen växlar jag drive mode helt beroende på vad/var jag kör, med snurrhjulet så är det enkelt att även med tungt lastad bil tillfälligt skifta över till Comfort när man tex ska över fartbulor eller kryssar runt bland spårvagnsspår.

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]