Hypoxia skrev:Adaptiv farthållare/PA påslaget och i bruk.Xanthopteryx skrev:Håller med tidigare kommentarer: Du borde kunna se den om du justerar den längre ner. Jag är förvisso bara 186 men det finns mycket justermån i vår V90 på HUD.Det här är nästan läge för en egen tråd, men eftersom jag är riktigt nyfiken på svaret så frågar jag direkt här:
Om du trots detta har problem så testa en annan bil av samma modell och se omd et fungerar där så du kan utesluta om det är fel på HUD.
Om det fortsatt är problem ändå så kolla med verkstad om man kan justera den. Alltså, 191 är ju liksom inget extremt.
Men som tidigare nämnts: Polariserande glasögon försämrar HUD MYCKET. Kör jag på högsta ljusstyrka på HUD så ser jag den svagt och lutar jag huvudet några grader åt sidan ser jag den tillräckligt bra så an ändå ha solbrillorna och ha nytta av den.
Jag är känslig för ljus men ställer jag ner ljusstyrkan på HUD så är det inga som helst problem nattetid. Har den i ett läge som funkar bra i de flesta situationer jag kör i nu (där är det mycket upplysta eller delvis upplysta vägar även vintertid) men skall jag köra mer på skogsvägar där det är kolsvart så sänker jag ljuset ytterligare.
Det enda jag saknar är att kunna se framförvarande bils hastighet (likt man ser i klustret) när man har adaptiv farthållare på. Nu när jag får en låsning på bilen framför (syns i HUD) så får jag kika ner i klustret för att bedöma när det är läge för omkörning. Ibland är ju hastigheten på den jag kommer ikapp bara någon km/h lägre och ibland är det 20 km/h lägre vilket gör att man vill om snabbt på en motorväg för att undvika att bilen börjar bromsa in (försöker idka ekokörning så gott det går).
Kan du beskriva mer om hur du använder "klustret" för att se hastigheten på den bil du hinner upp? Har aldrig sett något som jag kunna koppla till den typen av information.
När du hinner i kapp en bil som den detekterar får du i HUD (och i klustret) en bilsymbol.
Samtidigt får du ett gråvitt streck som går från din inställda hastighet och nedåt - detta visar hastigheten på bilen du följer.
Så har du 110 på adaptiv och kommer ikapp en bil som kör 100 så får du ett gråvitt streck från 110 ner till 100.
Nummer 2:
https://assets.volvocars.com/dcs/imgf03 ... nghigh.jpg