Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Testade idag lite snabbt att ha aluminiumfolie i min nyckelfodral av läder men endast på en sidan. La nyckeln i fickan med foliet mot utsidan, bilen gick inte upp. Vände på nyckelfodralet så foliet hamnade på insidan och bilen gick upp. Ska testa lite mer men det verkar ju smidigt om det fungerar hela vägen....
Någon får börja tillverka metallskal och kränga, med en smidig lucka och kanske nån Volvo-/namngravyr. Något som är gjort för ändamålet där man enkelt klickar i nyckeln, som ett mobilskal, fast för nycklar. Just nu är jag riktigt glad att man kör med plastnyckeln i gamla åbäket, in i hålet och sedan startknappen, funkar bra tycker jag. Vill definitivt inte att bilen skall låsas upp när jag går närma den, eller när någon plankar signalen.
Skulle vara intressant att få se lite försäkringsstatistik för Volvo-bilar som misstänks blivit stulna med den här stöldtekniken i Sverige.
Det kanske inte är något problem utan trots allt så kanske våra tidigare låssystem var betydligt osäkrare så färre bilar stjäls idag, men nu uppmärksammas det utifrån ett nytt system. Risken, inte stulna bilar, ligger kanske på låga promillenivåer men saknaden av statistik gör att Volvoägare går rumt som "Verka Serducha" klädda i aluminium ;-)
Stöld av bil är en brottstyp som har halverats sedan 2010 från redan låga nivåer. för 20 år sedan så stals 6 gånger så många bilar som idag. Statistiken visar inte värdet på dom stulna bilarna. Möjligen är totala värdet högre idag då färre bilar stjäls för att transportera sig i jämfört med tidigare.
Även stölder från/ur bilar har stadigt gått ner på 20år. Förmodligen stjäls färre bilstereos och fler airbags.

Bilstöld är väl dessutom ett brott med ganska låga mörkertal då polisanmälan är nödvändig för försäkringsärende.
Och med de nya "krångligare" låssystemen gissar jag dessutom på att misslyckade stöldförsök med sönderbrutna delar också minskat, så på det stora hela är det bättre nu även om det fortfarande görs stölder. Så den stora oron som finns nu gällande t.ex. keyless borde vara mindre än vad det var med de tidigare låssystemen, och som i TS fall hittas bilen utan sönderbrutna delar.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]