Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Nu är det väl som så att...
...folk gillar saker som är 'gratis', men ingenting är ju gratis egentligen - bara det att man betalar på annat sätt.

Gmail är skitbra tycker jag, men då får jag betala med vissa uppgifter samt reklam som är riktad.
Google maps är skitbra tycker jag, men samma här.
Och Waze.
Och Google docs.
Och Google drive.
Och Google Photos.
Och de som använder Facebook (inte jag) gillar ju uppenbarligen Facebook.
Och samma med Twitter och Instagram och... ja, alla gratissaker som finns därute.

Sedan har ju också många tjänster möjlighet att styra och stänga av viss datadelning.

Men, frågan är om ni alla skulle vilja ha det helt låst?
Hur många av er har nyttjat Waze och dess oslagbara trafikhantering och förutsägelse av ankomsttid?
Likaså Google maps med dess koll på trafikläget.
Vill ni hellre betala för erat Gmail-konto? (det är möjligt - bara hosta upp pengarna).

There is no such thing as a free lunch, som det så vackert heter.

Förresten, ni betalar säkert med betalkort i någon form?
Och kanske har ni till och med Volvokort?
Kundkort hos någon annan butik eller bensinkedja?

Alla dessa data som samlas in är ju det som bygger tjänster som i mitt tycke underlättar enormt i mitt privatliv med allt ifrån att hålla koll på vad jag skall göra till att navigera mig fram i trafiken till att hjälpa mig välja restaurang efter betyg på stället.
Vill vi missa detta?
av Hypoxia
Hittills så accepterar jag nackdelarna med informationsdelning mot de överväldigande fördelarna. Att via t.ex. Google Maps få tips som oftast passar mig väldigt bra ser jag som positivt.
Skulle möjligen vara att tjänsterna ibland har för dålig koll på vad jag egentligen handlat. "Kom igen! Jag har redan köpt X, sluta tro att jag vill ha fler!" :)

En glimt av hur Volvo ser på personligt data (eller i alla fall att man gärna skulle vilja ta steget vidare) fick i alla fall jag en föraning om under förra veckan via en undersökning som kom via Volvo Car Pilots.
Väldigt kort summering av frågorna:
"Anta att din bil skulle kunna känna av hur du mår, skulle du uppskatta det? Utöver att stanna bilen om du blir sjuk, skulle du vilja kunna boka läkartider? Vad är rimligt att din bil känner av / lagrar / analyserar / skickar till tredjepart?"

Jag svarade i alla fall att jag tycker det är skitbra om bilen blir bättre på att kunna stanna själv om föraren t.ex. blir sjuk eller är kan anses vara påverkad av något. Att däremot skicka datat vidare eller komma med tips som "Det ser ut som du är snuvig. Näsdroppar kanske? Finns ett apotek runt hörnet..." känns som helt fel prioritering av flera anledningar.
Kan på rak hand lista säkert 50 saker som åtminstone i mina ögon är viktigare att korrigera i 90-ans nuvarande användarinterface om det är mitt välbefinnande man är intresserad av att lösa...
av AndS
Nej tack, här står man ute i skogen och har haft ett tufft arbetspass med t.ex. skogsarbete, då tolkar bilen det som jag har drabbats av någon sjukdom/påverkad och nekar mig köra hem.
Men visst gör det valbart som tillbehör för de som önskar betala för olika AI-funktioner, är väl helt Ok.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Kommande system för persondetektering i bilen är spännande. Systemen skapas på grund av ett kommande lagkrav i USA som vill ta bort risken att barn glöms i bilar. Tydligen har man ett 10-tal dödsfall varje år.
Lagkravet kommer att kräva att bilen ska kunna känna av om någon finns kvar i en låst bil. Systemen som nu utvecklas kan registrera hjärtljud men har även andra sätt att "se" i bilen. Samtidigt blir alla typer av sensorer i sätet onödiga. Bilen kommer t.ex. i framtiden kunna se om du har bältet på dig och t.ex. slå på bältesvarning om du har axelbandet under armen. Systemen har så hög upplösning att man kan avgöra vad man tittar på och tända upp displayer efter det. I förlängningen kan man använda ansiktsigenkänning som nyckel.
Klimatanläggningen kan styras utefter uppmätt kroppstemperatur. Vid en olycka kan bilen avgöra hur många som finns i kupen och deras puls/andning.
av Hypoxia
Fjonsson skrev:Kommande system för persondetektering i bilen är spännande. Systemen skapas på grund av ett kommande lagkrav i USA som vill ta bort risken att barn glöms i bilar. Tydligen har man ett 10-tal dödsfall varje år.
Lagkravet kommer att kräva att bilen ska kunna känna av om någon finns kvar i en låst bil. Systemen som nu utvecklas kan registrera hjärtljud men har även andra sätt att "se" i bilen. Samtidigt blir alla typer av sensorer i sätet onödiga. Bilen kommer t.ex. i framtiden kunna se om du har bältet på dig och t.ex. slå på bältesvarning om du har axelbandet under armen. Systemen har så hög upplösning att man kan avgöra vad man tittar på och tända upp displayer efter det. I förlängningen kan man använda ansiktsigenkänning som nyckel.
Klimatanläggningen kan styras utefter uppmätt kroppstemperatur. Vid en olycka kan bilen avgöra hur många som finns i kupen och deras puls/andning.
Din beskrivning ser jag som klart acceptabel och väldigt långt från min tolkning av Volvo Car Pilots undersökning. Dina punkter inbegriper inte på något sätt min integritet som passagerare, men att dela insamlat data med tredje part är en helt annan femma. Även om bilen lyckas känna igen att någon i bilen är kissnödig så är det inte ok att dela datat vidare för att få upp reklam för inkontinensskydd i centrumdisplayen. Att som förälder få reda på det innan det händer en olycka i baksätet är däremot helt ok :)
av Xanthopteryx
Tredje part kan ju faktiskt vara så enkelt som att sjukhuset förvarnas eller att räddningstjänst larmas.
Så frågan är VILKEN tredje part det är och HUR den informationen används.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Volvo skriver tydligt att man inte delar med sig av information till tredje part om jag inte vill det eller om man är tvingad av ett lagkrav. När det gäller det nya lagkravet i USA kan det bli så att Volvo blir tvungna att kontakta polisen om man får in signaler från bilen att det finns ett glömt barn därinne.
av Hypoxia
Fjonsson skrev: mån 11 feb 2019, 18:16 Volvo skriver tydligt att man inte delar med sig av information till tredje part om jag inte vill det eller om man är tvingad av ett lagkrav. När det gäller det nya lagkravet i USA kan det bli så att Volvo blir tvungna att kontakta polisen om man får in signaler från bilen att det finns ett glömt barn därinne.
Frågorna i enkäten tokar jag definitivt som att man fiskar kring om det är möjligt, dvs att man önskar dela efter eget (dvs inte mitt eget) godtycke.
av Hypoxia
Xanthopteryx skrev: mån 11 feb 2019, 15:35 Tredje part kan ju faktiskt vara så enkelt som att sjukhuset förvarnas eller att räddningstjänst larmas.
Så frågan är VILKEN tredje part det är och HUR den informationen används.
Du har så rätt, jag var otydlig i mina inlägg. Jag åsyftade enbart tredje part i negativ bemärkelse. Givetvis är det dock olika vad folk anser positivt eller inte, fick bara känslan av undersökningen att man definitivt inte var ute efter att kolla om det var ok att dela med SOS Alarm och därtill kopplade verksamheter utan långt ut i andra änden av skalan...
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]