- lör 09 feb 2019, 21:44
Nu är det väl som så att...
...folk gillar saker som är 'gratis', men ingenting är ju gratis egentligen - bara det att man betalar på annat sätt.
Gmail är skitbra tycker jag, men då får jag betala med vissa uppgifter samt reklam som är riktad.
Google maps är skitbra tycker jag, men samma här.
Och Waze.
Och Google docs.
Och Google drive.
Och Google Photos.
Och de som använder Facebook (inte jag) gillar ju uppenbarligen Facebook.
Och samma med Twitter och Instagram och... ja, alla gratissaker som finns därute.
Sedan har ju också många tjänster möjlighet att styra och stänga av viss datadelning.
Men, frågan är om ni alla skulle vilja ha det helt låst?
Hur många av er har nyttjat Waze och dess oslagbara trafikhantering och förutsägelse av ankomsttid?
Likaså Google maps med dess koll på trafikläget.
Vill ni hellre betala för erat Gmail-konto? (det är möjligt - bara hosta upp pengarna).
There is no such thing as a free lunch, som det så vackert heter.
Förresten, ni betalar säkert med betalkort i någon form?
Och kanske har ni till och med Volvokort?
Kundkort hos någon annan butik eller bensinkedja?
Alla dessa data som samlas in är ju det som bygger tjänster som i mitt tycke underlättar enormt i mitt privatliv med allt ifrån att hålla koll på vad jag skall göra till att navigera mig fram i trafiken till att hjälpa mig välja restaurang efter betyg på stället.
Vill vi missa detta?
...folk gillar saker som är 'gratis', men ingenting är ju gratis egentligen - bara det att man betalar på annat sätt.
Gmail är skitbra tycker jag, men då får jag betala med vissa uppgifter samt reklam som är riktad.
Google maps är skitbra tycker jag, men samma här.
Och Waze.
Och Google docs.
Och Google drive.
Och Google Photos.
Och de som använder Facebook (inte jag) gillar ju uppenbarligen Facebook.
Och samma med Twitter och Instagram och... ja, alla gratissaker som finns därute.
Sedan har ju också många tjänster möjlighet att styra och stänga av viss datadelning.
Men, frågan är om ni alla skulle vilja ha det helt låst?
Hur många av er har nyttjat Waze och dess oslagbara trafikhantering och förutsägelse av ankomsttid?
Likaså Google maps med dess koll på trafikläget.
Vill ni hellre betala för erat Gmail-konto? (det är möjligt - bara hosta upp pengarna).
There is no such thing as a free lunch, som det så vackert heter.
Förresten, ni betalar säkert med betalkort i någon form?
Och kanske har ni till och med Volvokort?
Kundkort hos någon annan butik eller bensinkedja?
Alla dessa data som samlas in är ju det som bygger tjänster som i mitt tycke underlättar enormt i mitt privatliv med allt ifrån att hålla koll på vad jag skall göra till att navigera mig fram i trafiken till att hjälpa mig välja restaurang efter betyg på stället.
Vill vi missa detta?