Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70_2005
Jag tog dom smalaste däcken jag hittade. Hakka 9 suv med dubb 18” 235. Är väldigt nöjd med framkomlighet och beteende på vinterväg.

Tycker xc90’in är snygg med dom däcken. Ser ut som en bil man gärna har i fjällen på något sätt.
av Tiimpan
Sliper skrev: mån 21 jan 2019, 16:34 Tack för svaren, verkar som att 20" är helt ok trots allt.
275x45x20" blir det. Jag har alltid kört med dubb, så blir nog att köra med det igen, vill ju få stopp på åbäket vid ishalka... eller vågar man prova friktion? Antar att det blir rejält tystare inne i bilen då.
Har alltid kört nordiskafriktion men bor i Skåne så här finns ingen vinter ;-) helnöjd iaf.
av Hypoxia
least skrev:Undrar om du inte har lite väl breda däck på bilen, känns som att bilens relativt låga vikt inte orkar pressa ner däcket i snön på ett behagligt vis?
Särskilt som du beskriver bilen som hal...
Om man räknar belastning per kvadratcentimeter så är nog "snötrycket" till och med större på Volvon jämfört med båda mina referensbilar. Nog är bredden i överkant, men jag ahr medvetet valt samma dimensioner som på sommardäcken eftersom jag haft tidigare bilar som haft markant annat körbeteende när man klivit ner i fälg&däckstorlek.

I ärlighetens namn så har däremot de sista veckorna varit betydligt mer isiga än vanligt, så det kanske inte är mer än rätt att jag upplever att det är halt. Alla andra klagar på att det är svårt att komma fram överhuvudtaget medan jag retar mig på att alla andra åker som om de hade blankslitna sommardäck :)
Kanske inte är så dåligt trots allt...

Det sitter inget filter, bara en sil inuti tanken.[…]

Däck dimensioner

Genomslagsgummi, nja men ena plattan eller va man […]

AC fungerar bara på en sida

Man ska få felkoder på spjällmoto[…]

Kylare V70 D4 automat

Hej, Upptäckte att kylaren läcker p&ari[…]