Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
SundanceKid skrev: mån 24 dec 2018, 11:29 Finns väl ingen handlare som kollar i serviceboken. Har jag aldrig varit med om. Så egentligen hade man kunna sköta all service själv.
Där har jag avvikande erfarenhet. Javisst om man kör bilen till den ska säljas till "Ärlige Harry" bakom någon byggnad runt ett hörn, har det nog inte så stor betydelse på priset. Men en seriös handlare som handlar med "Nyare begagnade bilar" har det stor betydelse på priset. Det ser man i många Blocket/Bytbilanonnser. De lägger upp foton på serviceboken, att den är fullstämplad.
Användarvisningsbild
av razorfish
SundanceKid skrev:Finns väl ingen handlare som kollar i serviceboken. Har jag aldrig varit med om. Så egentligen hade man kunna sköta all service själv.
Jag har hittills i livet köpt ny Volvo tre gånger, alla med den förra som inbyte, och serviceboken är tveklöst det som bilhandlaren ägnar mest tid åt på inbytesbilen. Ibland provkörs den (oftast inte) men serviceboken lusläses varje gång. Jag har fått frågor på den varje gång. Pedantskött är vad du gör för bilen utöver sevice enligt serviceboken. Service enligt serviceboken är ett grundkrav, en tydlig förväntan och min bild är att det påverkar inbytespriset väldigt mycket.
av olofgeo
Har köpt ett tiotal nya bilar med den gamla i inbyte, aldrig har någon varit intresserad av serviceboken eller provkört bilen,kör normalt mina bilar 8000-10000 mil innan byte.
När jag ser bilder på fullstämplade serviceböcker, så tittar jag extra noga på bilen då jag vet hur enkelt det är att fixa stämplar, dokumentation i form av kvitton på delar oljor osv är mycket viktiga, tydligen är det väldigt olika uppfattning i detta ämne.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
olofgeo skrev: tis 25 dec 2018, 10:21 Har köpt ett tiotal nya bilar med den gamla i inbyte, aldrig har någon varit intresserad av serviceboken eller provkört bilen,kör normalt mina bilar 8000-10000 mil innan byte.
När jag ser bilder på fullstämplade serviceböcker, så tittar jag extra noga på bilen då jag vet hur enkelt det är att fixa stämplar, dokumentation i form av kvitton på delar oljor osv är mycket viktiga, tydligen är det väldigt olika uppfattning i detta ämne.
Du har säkert aldrig krockat heller så varför ha försäkring? Bara för att man saknar en erfarenhet personligen så innebär det ju inte att man kan ta allt för givet.
Vid en prisdiskussion är det naturligt att anmärka på fiktiva eller reella brister. Bristfällig servicehistorik är ju en av dom.

Så du undersöker extra noga på bilar som har fullstämplade serviceböcker och lite mindre noga på bilar utan? Låter ju smart.
av olofgeo
Naturligtvis tittar jag lika noga på en bil men stämplar som utan,men verkstadsfusket, oskäliga priser, gör mig tämligen luttrad, har flera märkesverkstadsjobb som gått snett så varför chansa och dessutom betala,
Fullstämplade böcker går alltid att lösa, värre är det med dom digitala böckerna som kommer, men med tiden är det säkert någon som hackar dom också .
När det gäller inbytespriser så använder säljarna Blocket, dom har ibland inte ens tittat på bilen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det verkar "blandad kompott" vad beträffar vikten av riktigt ifylld servicebok. Men är det någon som fått mindre betalt vid försäljning med ifylld servicebok? :-) GOD FORTSÄTTNING
av AndS
Jo, men det är ju också en kombination med vad stämplarna kostat och vad du får extra betalt för dem, eller?
Ska väl tillägga att jag gör Volvoservice och nämner vad verkstan fått i intäkt när jag byter bil 😉
av AndS
Och en del fel/buggar rättas också vid service hos Volvo när programvara uppdateras, troligtvis inte allt men garanterat en del som inte kommer att inträffa.
Citat från annan tråd med parkeringsbroms som låser sig "Hade samma problem (både låsning och felmeddelande) men det löste sig för stunden genom att stänga av och sätta på bilen igen. Har nu haft inne den på felsökning och problemet fixades genom en uppdatering av programvaran."
Säkerligen inget som informeras blivit gjort till tekniker men det följer med uppdateringen utifrån bilens info när den kopplas upp, är ju inget man vill visa vilka fel som rättas. :-)
Har man jobbat inom IT-världen i många år så vet att det görs mycket i bakgrunden, t.o.m. bortpatchade fel kan dyka upp i en ny programrelease. ;-)

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]