Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av duttowisch
Nja. Att det skulle fungera bra utan Adblue gör det ju inte. Att det uppfyller den kassa Euro6 standard är en annan sak.
Hade Volvo inte varit så snikna hade dom givetvis haft Adblue från början. Men den kostar.
Värst är ändå Renault. En av grannarna har en Dacia Duster diesel. Den går som en skördetröska i motorn och öser ut Nox. Finns en dokumentär på Netflix för ni som vill se. Där tar dom upp Renaults NOX utsläpp.
Jag har en Mercedes E220d också. Titta på tabellen nedan och läs artiklen. Att det funkar utan Adblue :-o
Får inte rätt på sökvägen. Tryck nedan och ta första.

https://www.google.se/search?source=hp& ... mc3MaGmgWg
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Passiv nox-rening fungerar visst men urea fungerar bättre. Urea innebär en kostnad och krångel för kunderna. Kunderna sätter normalt miljön efter den egna plånboken och bekvämlighet.
av duttowisch
Fjonsson skrev: lör 15 dec 2018, 10:09 Passiv nox-rening fungerar visst men urea fungerar bättre. Urea innebär en kostnad och krångel för kunderna. Kunderna sätter normalt miljön efter den egna plånboken och bekvämlighet.
Att det fungerar ser vi i tabellen...
Det är inget krångel. I min E220d finns det en 25.5L tank som räcker ~3000mil. Jag kör dock bara 1700mil mellan servicarna där det fylls på. Vilken storlek Volvo har på sina vet jag inte men 15L borde dom minst ha.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Hur många tror du hade kryssat för Adblue som extra utrustning?
Ytterligare en grej att hålla ordning på. Dessutom finns det alltid en risk för att mer prylar krånglar. Och får du krångel med Ureaanläggningen i en Euro6b så blir bilen inte laglig vilket innebär att den inte går att köra med. Det finns inget felsäkert läge utan bilen blir bara körbar ett begränsat antal mil innan den måste in på verkstad. En kompis fick det på sin V60 isomras strax innan europasemester. Tror det var 150km man fick på sig att ta sig till verkstad.
Som sagt, biltillverkarna väntar in i det längsta eftersom dom vet att kunderna inte efterfrågar själva tekniken utan man efterfrågar att bilen är godkänd enligt utsläppskrav. Iallafall på pappret. Hur det funkar i verkligheten skiter de flesta kunder uppenbarligen i.
av AndS
Utgår alltid från vad som passar utifrån var vi bor, antal mil och hur vi kör, samt vad man får för pengarna. Och då kan det visa sig att olika teknik passar bättre eller sämre.
Sedan ser jag det som positivt att Volvo tar successiva steg med Euro6, sedan Adblue, etc, för att bli bättre och NOX är bara en del av de utsläpp som finns och inget man ensidigt ska stirra sig blind på. ;-) Tycker man att Volvos utsläppsvärden är för dåliga står det ju var och en att välja annat bilmärke :-)

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?