Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
T4 är inte samma som T5. T5 och T6 är HP-spec, med bland annat bredare lager.
av Lockis
Aida skrev: mån 26 nov 2018, 18:53 Jag förstår inte varför T4 skulle ge mindre än T5 i trimmat skick då det är exakt samma motor med samma komponenter. Det är ju bara en mjukvarufråga om den ska ge 190 hk el 250. Precis som D3 AWD och D4. Då borde man ju komma runt Volvos prispolitik med de externa trimningsföretagen. Men det gör man ju inte ser det ut som. Vet någon varför?
För att precis som i D4 vs D5 så finns det faktiskt någon skillnad?
av AndS
Polestar mappar även om automatlådan. Om det sedan det finns skillnader i mappning mellan olika motoralternativ vet jag inte.
av Aida
D4 och D5 skiljer en hel del (bla Power Pulse). D3 FWD och D4 skiljer också (bla turbon). T5 och T6 skiljer också en hel del (bla en kompressor). Men vad jag efterforskat så ska T5 och T4 vara samma rakt igenom. Vad är det för lager som skiljer menar du?
av BiTu
T5 är byggd för högre effektuttag. Tror kompression är annorlunda också. Men det finns experter på detta forum som vet exakt, hoppas de svarar på din fråga!
Användarvisningsbild
av frasse4
Det är bredare ramlager på vevaxel för att klara högre cylindertryck. Det finns någon pdf länkad i forumet från introduktionen av VEA där det uppgavs, men det kan ju ändrats sedan dess också..
av Aida
Tack för svaren. Intressant. Där ser man. När VEA presenterades så var det ju till V70. Sen när V90 presenterades så gjorde man om motorerna lite. Volvo höll ju T4 hemlig i över ett år och förnekade att den skulle komma. Sen dök den upp i Bygg din bil helt utan förvarning men nör Auto Motor & Sport skrev om det på sin hemsida så hipp happ så försvann den igen... Var nog ett misstag. Så jag tror inte man kan jämföra med V70 motorerna. Hade T5 och T4 exakt samma siffror i V70 som i V90?

Hårdast tryck i cylindern borde ju vara vid max vridmoment och inte när max hästkrafter tas ut och där höjer ju Polestar vridmomentet i T4 till 360 NM vilket är 10 NM mer än T5 original.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]