Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseJsson
Hej
Hämtade min D3-AWD i mitten på januari med VOC.
Sen dess har jag haft ett Telia sim där uppkopplingen och wifi har fungerat kalas.
I förra veckan så tappade jag uppkopplingen med 3G/4G.
När jag går in i meny gällande inbyggt bilmodem så är det urbokat.
Bockar i det igen och då tar det LÅNG tid innan "cirkeln" slutar snurra.
Ibland aktiveras det igen men oftast inte. Funkar det så är det sekunder till någon minut innan problemet är tillbaka.

Jag har inte uppdaterat bilen och någon systemuppdatering har inte kommit.
Jag har även testat med ett Telenor sim med samma resultat.

Känns mkt konstigt att något som har fungerat i 3,5 mån plötligt slutar fungerar.
... och trist

Någon med samma problem och en ev lösning?
av Johanu71
Hade samma problematik häromdagen. På morgonen när jag startade bilen så var modemet stendött och GPS:en drog ut till havs!!!
Fick köra så hela dagen med kartan helt väck och utan modem. Ringde till ÅF som bad mig svänga förbi. Där försökte man återstarta utan annat resultat än att GPS:en fastnade i Göteborg. De kunde inte göra något utan hänvisade till en ny programvara som kanske skulle komma v.23 !!!???
De hade nollställt hela bilen så jag fick ställa in allt igen (telefon, radio, personliga inställningar m.m.)
När jag väl kom hem så kopplade jag bort batteriet i 10min, kopplade in det igen och lät bilen stå låst över natten. På morgonen så fungerade allt som vanligt igen och har fungerat några dagar nu förutom att hela sensus skärmen och allt startade om under färd en gång i lördags. Känns som ett lotteri varje gång man vrider igång bilen. Min bil är fyra veckor gammal nu och har senast tillgängliga programvara.
av rogsme
Jag hade också kombinationen "vilsen navigator" och bilmodem som behövde återväljas vid varje uppstart. Bortkoppling av pluspolen (hos verkstan) löste bägge problemen...
Användarvisningsbild
av sura56
Johanu71 skrev: De hade nollställt hela bilen så jag fick ställa in allt igen (telefon, radio, personliga inställningar m.m.)
Du vet väl att man kan spara en profil på ett USB med alla sina egna inställningar.
av Johanu71
sura56 skrev:
Johanu71 skrev: De hade nollställt hela bilen så jag fick ställa in allt igen (telefon, radio, personliga inställningar m.m.)
Du vet väl att man kan spara en profil på ett USB med alla sina egna inställningar.
Nu vet jag det. Tack för tipset :wink:
Hade inte kommit riktigt dit ännu då jag bara kört i drygt tre veckor med bilen.

Verkar vara urkoppling av batteri som gäller. Det gjorde inte min ÅF utan de gjorde någon annan form av reset utan att gör bilen strömlös och då funkade det inte enligt ÅF. Kopplade ur batteriet gjorde jag själv hemma.
av PeterHappy
Hej,
Är det fler som drabbas av att modemet lägger av och att navigatorn visar fel position? Från dag 1 har jag fått återställa ungefär 1ggr varannan månad, men efter midsommar ungefär var 3:e vecka. Detta tycker inte jag bättrar på premiumkänslan. Bilen har fått löpande uppdateringar.
Användarvisningsbild
av grillchips
Lyfter gammal tråd, men ja, nu var det min tur. Ska lossa batteriet i eftermiddag, fingers crossed.
Användarvisningsbild
av grillchips
För mig hjälpte det att lossa minus på batteriet ett par minuter. Nu positionerar den rätt och nätet funkar som det ska.

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]