Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har idag en V60 D3 MY12 med elektrisk motorvärmare med y-kabel på 230 matningen till en Calix batteriladdare 7A. Har nu beställt en ny V90 CC D4 AWD med elektrisk motorvärmare och när jag tittar på passande batteriladdare så anges "Kan inte kombineras med elektrisk motorvärmare" ? Varför det?

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic
LJN skrev: "Kan inte kombineras med elektrisk motorvärmare" ? Varför det?
Det är en relevant fråga. För rent tekniskt är det naturligtvis fullt möjligt att grena en inkommande 220V-kabel och låta den mata flera olika applikationer utan att de ska störa varandra. Det är i Sverige och i andra länder med liknande klimat extremt vanligt med motorvärmare, batteriladdare och kupéuttag (för ex.vis. kupéfläkt). Självklart med endast ett 220V-intag i karossen. Antingen är uppgiften felaktig eller så har Volvo byggt (och gjort) bort sig.
Fann i en tråd för en annan modell att detta är en text Volvo haft en tid. Pratar man med Calix support så är installation av laddare en enkel sak och det finns en generell beskrivning på deras hemsida.
Jag beställde min bil med elektrisk motorvärmare OCH batteriladdare och det var inga problem alls.

Mvh

Hans Olof
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]