Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Chilly
Hej
Är det någon som har erfarenhet om Polestar till XC90 D5.
Blir det nån skillnad som man märker av? :-D
Är det nått ni skulle rekommendera?

Mvh Calle
av Tjindar
Jag tycker det är helt klart värt pengarna.
Största skillnaden är växellådan som är rappare och är mer i synk med min blyfot ;-)
av Hypoxia
Tjindar skrev:Utan Polestar så upplever jag att det är lite ryckigt vid mjukt gaspådrag i Comfort-läge, t.ex. när man rullar in i en rondell och ska öka farten för att tajma övrig trafik.
Upplever inte alls samma sak i Dynamic, men tycker däremot att motorn varvar alldeles för mycket och drar ännu mer soppa.
Kör du bara Dynamiskt läge eller upplever du även att Comfort är bättre efter uppgraderingen?
Utan Polestar så upplever jag att det är lite ryckigt vid mjukt gaspådrag i Comfort-läge, t.ex. när man rullar in i en rondell och ska öka farten för att tajma övrig trafik. Funderar på om detta skulle lösas med Polestar.
Upplever inte alls samma sak i Dynamic, men tycker däremot att motorn varvar alldeles för mycket och drar ännu mer soppa så jag använder näst intill aldrig Dynamic.
Kör du bara Dynamic eller upplever du även att Comfort är bättre efter uppgraderingen?
av Tjindar
Jag märker störst skillnad i Comfort och efter uppgraderingen har jag mjukare växlingar även i lägre hastigheter.
Att vi ska behöva betala 10k extra för att få rätt mjukvara i växellådan tycker jag är en skandal.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag håller med.. Ok att man betalar för fler hästkrafter och vridmoment, men hur växellådan beter sig borde vara standard.

Jag är ju ingen bilmekaniker, men även om hästkrafter, vridmoment och växelpunkter hänger ihop, så borde ändå en optimering av enbart växellådan vara möjlig och standard.

Sen är det kanske mycket beroende på vem som kör och hur man upplever växellådan före och efter optimering. 🤔
Användarvisningsbild
av Chilly
Tack för svaren. Har ni blivit tvungna att göra en omregistrering efteråt eller är det bara att köra?
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]