Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PelleTh
Sedan en tid tillbaka uppfattar jag ett kvittrande ljud från bilen, både vid gaspådrag/motorbromsning/ibland tomgång.

Någon som har någon idé?

V90, MY17, D3
av Blikkboksen
i min xc90 fikk jeg en plystrende lyd, kvitrende hvis du vil kalle det. fant ut at det er setebelte holderen i baksete på venstre side. Når noen var fast med belte og ved spesielle rystelser eller bevegelser i bilen når den var i gang. kom det en kvitrelyd,plystre lyd. Meget irriterende, for det var vanskelig å finne ut hvor lyden kom i fra.
av Arabjude
Hej, första inlägget. Äger två XC90, en 17 och en nyss hämtad 18.

Vår "äldre" 2017 har också börjat "kvittra" vid gaspådrag men även när vartalet går ner. Mao, vid belastning.
Den har gått en hel del mil på två år, självklart alltid servad hos aukt. verkstad + diverse kampanjer som Volvo kallar det. Ringde Bilia och beskrev problemet, dom tipsade att åka till drop-in service så killarna får åka med och lyssna, och därefter kan man "få in bilen snabbt" i stora verkstan ifall dom inte kan lösa det.
Dom kunde inte höra ljudet (jag gjorde) men när vi lyssnade med öppen huv var det tydligt att något "rasslade" mer än vanligt så vi fick en tid till nästa vecka. Vi får köra tillsvidare.

Från min begränsade erfarenhet kvittrar det från fläktar eller remmar.

Kör in till verkstan är mitt tips.

F.ö. så är vi väldigt nöjda med XC90, mycket bil för pengarna. Dock är båda våra bilar drabbade av Volvos bristande kvalitetskontroll från fabrik. 2017 har en tydlig svettsloppa på en dörr, och den vi hämtade häromdagen är baggageluckan misspassad... tror faktiskt jag ska åka tillbaka och reklamera.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]