Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SKJ313
Jeg ser at lakken på kanalene på min V90 er veldig slitt, allerede etter 3200 mil (16 mnd). Bortimot all kjøring er og har vært på normale norske, asfalterte landeveier (kun noen få km på grusede fjellveier et par ganger i året). Fikk bilen levert med originale stänkskydd foran og bak, nettopp for å forebygge dette. Nederst på støtfangeren bak ser det helt fint ut, det er kun kanalene som har blitt stygge (fremre ca. halvpart av kanalene). Har originale 20" på Volvo-merkede Pirelli-dekk, altså alt er 100 % Volvo-originalt. Det er ingen selvpåførte skader, kun det som er åpenbar slitasje som følger av normal kjøring. Skulle nesten tro det er en mismatch på selve designet på bil/kanal/stänkskydd/dekk...

Har noen andre av dere reagert på det samme?

Kanalene på mine forrige biler, MY14 V60 og MY11 V50 (begge med stänkskydd f+b) var praktisk talt like fine som nye etter 3 år/7500 mil... Synes det jeg opplever på V90'en er rimelig spesielt...

Vurderer å få omlakkert kanalene og få lagt på klar folie, men burde ha vært unødvendig. Og strengt tatt fristende å sende fakturaen til Volvo.. ;-)

PS. Har keramisk lakkforsegling, men selv denne har åpenbart mistet sin effekt der.
av spoon
Ja, det minsker stadig med lakk nede på kanalene på min ett år gamle V90 R-design, 2000 mil, stänkskydd fram. Lakken er også slitt nede på støtfanger bak. Skal på service hos Bilia i morgen, der kommer jeg til å legge frem forslag om at de lakkerer og legger på folie. Har kjørt XC60 og XC70, men de hadde ikke problem med at lakken ble slitt av. Det meste av lakkslitasjen har nok kommet i vinter, kjører ofte Trysil-Sälen-Mora, og der gruses vegen ganske mye. Kjører med Orginale Volvo 19" på vinter og 20" på sommer. Har hatt diverse BMW, der var det aldri problem med lakkslitasje. Hadde en V40 midt på nittitallet, der så det ut som kanalene var sandblåst etter bare ett år.
av SKJ313
Oppdatering; Volvo dekker omlakkering av kanalene og nederste del av dørene. Åpenbart en kjent sak (... og sannsynligvis derfor kanalene på MY19 har en annen profil). 😊

Givaren sitter under/bakom remskivan till hjä[…]

Förfrågan urklipp ur VIDA

Hej, jag söker skisser där man ser delar[…]

20250816_143203.jpg Hittade 4st Njord fälga[…]

Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]