- mån 14 maj 2018, 17:00
#1249760
2. Man jobbar starkt på smarta elnät och Sverige ses som det land som i nuläget är bäst förberett i världen på att ställa om.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... art-elnat/
3. Bara avdragen för jobbskatteavdragen ligger på över 100 miljoner per år i minskade intäkter för staten. Skatteflykt beräknas undanhålla staten 650 miljarder per år.
Inkomstbortfallet blir inte heller så stort som du verkar tro. Vi har en energiskatt på el på drygt 41öre/kwh vilket motsvarar över 100% skatt per kwh. Ökad elanvändning betyder ökade skatteinkomster där. Lägg också till de samhällsfördelar ett inhemskt energislag har istället för importerade mängder olja. Kan vi stå för en stor del av vår energiförsörjning även på fordon själva behåller vi pengarna inom landet och det blir stora samhällsfördelar. Pengarna går t.ex till inhemska jobb inom energisektorn och det ger i sin tur ökade skatteintäkter.
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/sk ... rden-24128
Det är sen också möjligt att vi kan få en kilometerskatt på fordon. Den utredningen har eller ska väl påbörjas nu, så vi får väl se nått om det om några år. Det var snack om att den skulle vara baserad på var man kör. Dyrare i storstäder och billigare "på landet".
För dig som bor i en 2:a i Vastastan och inte har balkongen åt söder men ändå vill köpa solceller:
https://kalmarenergi.se/sol/
eller:
http://solarpark.se/
Eller om man hellre köper vindandelar:
http://www.vastanvind.se/anmalningsformular/
;)
VolvoB20 skrev:Bombsäker kan man aldrig vara. Men eftersom produktion av fossilfritt el aldrig varit så billig som den är idag och fortsätter sjunka nu under de traditionella energislagen i pris per kwh, där man också som privatperson kan producera en stor del av sin årliga konsumtion (och även rätt enkelt korttidslagra) så är det orimligt att tro att elpriset på sikt sticker iväg. Vi kan få kortare perioder av högre pris men eftersom det bara gör det än mer prisvärt att bygga ut samt att lagra el är min bedömning att det snabbt jämnar ut sig.joel80 skrev: ↑lör 12 maj 2018, 17:05 Elpriset blir inte dyrare p.g.a elbilar. Det skulle påverka andra sektorer för mycket.. Plus att det då blir extremt lönsamt för alla att göra sin egen el större delen av året. Höjs elpriset får man igen installationskostnaden ännu snabbare än nu, och kommer även kunna få bra ekonomi i egen batterilagring för att jämna ut dygnets förbrukning.Hur kan du vara bombsäker på det ??????
1. Vi får en kraftigt ökad elkonsumtion pga elektrifiering av allt från bilar till cyklar, mopeder, motorcyklar, bussar, lastbilar. Nothvolt går igång med sin fabrik som slukar ström. SSAB skippar kol och går över till el som drar 12 Twh/år osv. Elförbrukningen kommer skjuta i höjden som aldrig förr.
2. Samtidigt stänger vi av kärnkraften så nästa hälften av både årsproduktion och installerad effekt kalla dagar försvinner så vi tvingas köpa svindyr smutsig el från utlandet.
3. Bortårt 100 miljarder direkta och indirekta i skatter på fossila bränslen, fordon och kärnkraft försvinner. Staten klarar sig inte utan dessa utan behöver får in pengar på andra saker istället.
4. Jag ser inte att utbyggnaden av förnyelsebar elproduktion eller lagring av energin till vintern är i närheten av vad som behövs för att möta omställningen som sker hos förbrukarna.
Att tro att elpriset inte drar iväg känns väldigt fel.
PS. Om man bor i 2:a i Vasastan är det inte så enkelt att börja tillverka egen ström DS
2. Man jobbar starkt på smarta elnät och Sverige ses som det land som i nuläget är bäst förberett i världen på att ställa om.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... art-elnat/
3. Bara avdragen för jobbskatteavdragen ligger på över 100 miljoner per år i minskade intäkter för staten. Skatteflykt beräknas undanhålla staten 650 miljarder per år.
Inkomstbortfallet blir inte heller så stort som du verkar tro. Vi har en energiskatt på el på drygt 41öre/kwh vilket motsvarar över 100% skatt per kwh. Ökad elanvändning betyder ökade skatteinkomster där. Lägg också till de samhällsfördelar ett inhemskt energislag har istället för importerade mängder olja. Kan vi stå för en stor del av vår energiförsörjning även på fordon själva behåller vi pengarna inom landet och det blir stora samhällsfördelar. Pengarna går t.ex till inhemska jobb inom energisektorn och det ger i sin tur ökade skatteintäkter.
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/sk ... rden-24128
Det är sen också möjligt att vi kan få en kilometerskatt på fordon. Den utredningen har eller ska väl påbörjas nu, så vi får väl se nått om det om några år. Det var snack om att den skulle vara baserad på var man kör. Dyrare i storstäder och billigare "på landet".
För dig som bor i en 2:a i Vastastan och inte har balkongen åt söder men ändå vill köpa solceller:
https://kalmarenergi.se/sol/
eller:
http://solarpark.se/
Eller om man hellre köper vindandelar:
http://www.vastanvind.se/anmalningsformular/
;)
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13