Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jofre8282
Måste fråga om någon mer tycker som jag. Jag köpte en XC90 2016 begagnad i november förra året. D5:a + Inscription inkl 21-tums tillval. Jag hann knappt köra på sommarhjulen innan det var dags att slänga på vinterdäcken. Nu sitter förstås sommardäcken på och körde en 100-mila tur i helgen på E20. Upplever ett otroligt vägljud på grov asfalt, typ lite vinande ljud som kommer från hjulen. Jag jämförde även förbrukningen jfrt med 19-tums vinterhjul och upplever en stor skillnad (den drar nästan en halv dec mer tycker jag).

Någon som upplever detsamma?
av fkullberg
Har med 21 fast på V90 och visst låter det lite på grov asfalt och dålig väg. Tyvärr blir det så när man drar iväg över 19-20” :-(

Angående din förbrukning har du kontollerat ditt däcktryck?
av fkullberg
jofre8282 skrev: ons 02 maj 2018, 21:08 Skall kolla trycket men har precis lagt på dom så tror däckverkstan lägger på runt 2.5 nånstans. Borde väl gå att lägga på lite till kanske.
Strax över 2,8 har jag.
av Holliver
jofre8282 skrev: ons 02 maj 2018, 19:28 Måste fråga om någon mer tycker som jag. Jag köpte en XC90 2016 begagnad i november förra året. D5:a + Inscription inkl 21-tums tillval. Jag hann knappt köra på sommarhjulen innan det var dags att slänga på vinterdäcken. Nu sitter förstås sommardäcken på och körde en 100-mila tur i helgen på E20. Upplever ett otroligt vägljud på grov asfalt, typ lite vinande ljud som kommer från hjulen. Jag jämförde även förbrukningen jfrt med 19-tums vinterhjul och upplever en stor skillnad (den drar nästan en halv dec mer tycker jag).

Någon som upplever detsamma?
Har också en 2016 D5 med 21” (köpt begagnad i november 2017 ;) ) Samma upplevelse, ganska högt vägljud på grov asfalt, men även på normal motorväg.

Vad har du för förbrukning? Ligger på ungefär 0,85/mil med sommardäcken, ingen större skillnad från 19” vinterdäck.
av robbanberg
Hur stor skillnad upplever ni att det blir om man går ner i däckdimension till 19 tum? Funderar på en XC90 men tvekar om just vilken storlek på hjul jag ska välja. Tycker för övrigt att samtliga SPA bilar lider av problem med vägljud...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av robbanberg
Jodå, håller helt med om det estetiska. Men hur är det med vägljudet? Är det helt borta när man kör på 19tummarna? Eller är skillnaden minimal?

av Holliver
Skillnaden är absolut mer än minimal enligt min uppfattning. Men det är fortfarande en fungerande ljudnivå på motorväg i normalfart. Som jämförelse avbeställde jag min XC40 pga ljudnivån precis, och beställde en XC60. Så är inte helt okänslig för ljud (kan spendera timmar att leta efter olika Volvo-knirrknarr, även om det givetvis är futilt, hittar man ett uppkommer direkt två nya).

Men inte säker på att min jämförelse är helt fair, gissar att friktionsdäcken på 19” har en märkbart mjukare gummiblandning, vilket bör påverka ljudet.

Senast redigerad av 1 Holliver, redigerad totalt 0 gånger.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]