Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Låter mycket märkligt! Min blir kall relativt fort (har inte mätt med annan utrustning än tycke och smak dock).
Men jag har märkt att det är betydligt mer värmestrålning genom rutan än tidigare bilar, men det är ju en annan sak.

Testa att plocka en exakt likadan bil och jämför mellan dem i samma väder och ta det där ifrån är mitt tips.
skyrazer skrev:Testa att plocka en exakt likadan bil och jämför mellan dem i samma väder och ta det där ifrån är mitt tips.
Det var det ÅF har gjort, men jeg så jo at de stod der med dørene oppe på begge bilene. Og de fokuserte bare på luftinsuget til tempføler. Ett eller annet sted mellom 10 grader i fotbrønnen og 30 grader oppe ved taket er det jo 18-20 grader.
Noen ganger virker jo systemet helt perfekt. 2 av 3 turer idag holdt bilen 18 grader ved nakkestøttene. Den siste gangen var det 26 grader og stigende.

Ser ikke noe mønster i når det virker og ikke.
Hehe. Bilen har seneste SW, men problemet startet før den ble oppdater.
Jeg har forsøkt å skru av fläkten. (Altså sette den til "off" og så trykke på 2 eller 3 etterpå). Hjelper ikke.
Jeg har forsøkt å manuelt styre til kun frontvindu og fotbrønner, med det kommer ikke varme i fotbrønnen, men veldig varm luft ut ved vinduet.
Det låter lite som ett fel jag hade på en V70 för 15 år sedan. Då var det den lilla fläkten som sitter innanför tempgivaren i panelen (motsvarande den under stora displayen).
När fläkten inte gick blev det stående luft där som från början var kall -> det blev varmt som attans runt huvudet.
Efter några timmars körning var det omvänt, det var varmt vid tempgivaren och den blåste kallt runt huvudet.
Vid kortare körningar (dvs under några timmar) var det bara varmt runt huvudet men det berodde lite på temp vid start, om den var rätt lika inställd temp så verkade det funka bra.

Jag tror verkstan kan koppla upp sig till bilen och se alla tempgivarnas värden - borde vara enkelt att se om någon visar galet.

Jag tycker inte heller du behöver jämföra med en annan bil, det där ska fungera. Klimaten i våra nya volvosar är bra och stabil när den funkar som den ska, annars är den trasig och ska lagas.
bjornw skrev: Jag tror verkstan kan koppla upp sig till bilen och se alla tempgivarnas värden - borde vara enkelt att se om någon visar galet.
Jeg hadde denne feilen på min V70 også. Koblet meg opp med Vida og så tempsensoren viste høy temperatur, og alarmer for at fläkten som drar luft ikke kunne starte. Kjøpte ny fläkt og monterte den. Ble like god som ny :-)

Men ifølge ÅF ser alt bra i VIDA på V90'en (min gamle fungerer ikke mot V90'en). Tyvär er min nye ÅF mer opptatt av å forklare at ting skal være så og så enn å faktisk finne feilen.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]