Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
PaNi skrev:
Xanthopteryx skrev:
Skönt om det är så enkelt i allafall! Bärgas dit eller kör du?
Jag körde. Ingen minns en fegis. :-)
Haha, tänkte faktiskt mest på att det inte är så bra för miljön att drälla brnsle (plus då det faktum att man kan åka på dryga böter :-p ) Egentligen borde man ha lite absol hemma i förebyggande.
av phantomblot
PaNi skrev:
Xanthopteryx skrev:
Skönt om det är så enkelt i allafall! Bärgas dit eller kör du?
Jag körde. Ingen minns en fegis. :-)
Det som ikke er bra med å kjøre med diesellekkasje er først og fremst at det blir glatt/halt, spesielt for tohjulinger.
Användarvisningsbild
av PaNi
För att inte framstå som ett miljösvin och någon som utsätter motorcyklister för fara så känns det som att jag måste förtydliga en sak. Det var inte så att det rann diesel ur bilen. Det droppade, uppskattningsvis en droppe i minuten. Det blir en rätt stor fläck av det på en asfalterad garageuppfart när bilen står parkerad några dagar, men en 20-minuters körning till verkstaden hade varit mer miljöpåverkande om jag lastat bilen på en bärgningsbil.

Nu är i alla fall filtret utbytt och än så länge verkar allt fungera. Hoppas detta var sista problemet med min måndags-V90, den har på två månader redan varit på verkstad mer än mina tidigare Volvobilar varit tillsammans på 12 år.
av Lövet
Hur gick det med asfalten? När min bil läckte fick jag ett stort hål i asfalten. Tydligen löser diesel upp asfalt.
Användarvisningsbild
av PaNi
Lövet skrev:Hur gick det med asfalten? När min bil läckte fick jag ett stort hål i asfalten. Tydligen löser diesel upp asfalt.
Det blev en ful fläck på uppfarten, c:a 50 * 100 cm. Men något hål skulle jag inte säga att det är.
IMG_1913.JPG
IMG_1913.JPG (207.24 KiB) Visad 556 gånger
av AndS
Läckande diesel löser asfalt, men du har haft läckaget under så kort tid så det blir mest en missfärgning.
av Lövet
PaNi skrev:
Lövet skrev:Hur gick det med asfalten? När min bil läckte fick jag ett stort hål i asfalten. Tydligen löser diesel upp asfalt.
Det blev en ful fläck på uppfarten, c:a 50 * 100 cm. Men något hål skulle jag inte säga att det är.
IMG_1913.JPG
Har du otur är asfalten geggigt mjuk där i fläcken och kommer bara fortsätta försämras. Försök åtgärda eller åtminstone skölja bort dieseln så snart som möjligt så du inte får samma problem som jag.

(Detta förutsätter ju förstås att du bryr dig hur asfalten ser ut :wink: )
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]