Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Frestad att köpa hem en PPC från BSR och få 290 hp och 530 Nm i min D5.

Problemet är att jag är feg och inte riktigt beredd att ta risken att hamna utan garantier. Finns det en reell risk eller är jag överdrivet försiktig?
Polestar är ju långt ifrån dessa siffror.

Jag är medveten om att BSR erbjuder en form av garanti men om det blir totalhaveri vet i fan vem som hjälper mig... :???:

Någon som har uppgraderat D5 med hjälp av PPC? Resultat?

Henry
Användarvisningsbild
av snowi
Ska tala helt från min egna erfarenhet.

Jag har haft Autotech på alla mina bilar och har bekanta som kör med BSR på Volvo nyare är - 10.

Har själv ALDRIG fått något problem med min bil och ingen av mina vänner heller.

Dom som jobbar på bla BSR har lång erfarenhet.

Har alltid valt Autotech med PPC/APC på mina äldre bilar av den anledning att du får mer effekt och prestanda än Polestar..vissa experter känner knappt skillnad på Original gentemot Polestaroptimering.

Utan att göra för mycket reklam om just Autotech, men dom hade varit mitt första val då deras erfarenhet om just Ford och Volvo är så pass bred att många på Volvo Cars och Polestar får smisk på fingrarna (över 20 års erfarenhet)

Men så länge nybilsgarantin finns kvar så tycker jag att man ska vänta om man inte nöjer sig med Polestar.

OCH en sak till.. optimerade min S60 D5 manuell med en APC och slutade med ca 230 HK / 490 nm.
Så fort man passerade 60 km/h så blev det rena raketen och körglädjen blev HELT annorlunda. Observera att detta dock var en bil av årsmod - 06.
Användarvisningsbild
av Derank
Risken finns såklart alltid, och går man under vid ett drivlinehaveri om nekas ta det på garanti el maskinskada ska man såklart låta bli. Jag har dok själv optimerat nästan alla mina bilar i 20års tid och använt mig av både garantier och maskinskada utan problem och ser inag risker med det överhuvudtaget, har inte ens återställt bilen vid servicar el andra garantiärenden,dok så har trimfilen blivit överskriven vid service.

Och på din bil är man tvungen att fysisk öppna ECUn första gången för att komma förbi krypteringen och vill man så ser man enkelt att ECUn varit öppnad, på min XC60 ligger den i torkardiket så man ser den inte utan att ta bort plasten och lyfta ur den, men det syns att den varit öppnad.

Men du har ju möjlighet att återställa den till org vid service el annan felsöking och provkörning, det gjorde aldrig jag, det enda meken sa då jag hämtade den sist efter att han tagit en vända var att den var jäkligt pigg i sportläget.
Användarvisningsbild
av PaNi
Jag är också väldigt sugen på ett chiptrim. Problemet är att jag kör tjänstebil och byter var 24:e månad.

- Kan jag återställa bilen utan att lämna några spår i motorstyrenheten?
- Måste jag köpa ett nytt trim vartannat år, eller kan jag flytta över licensen från en bil till en annan?
Användarvisningsbild
av Derank
Trimfilen är bunden till bilens VIN nummer, hur de erbjuder överflytt till ny bil vet jag ej.

Fysisk kan du alltid på en nyare Volvo se att ECUn är öppnad om man inte är jävligt skillad på att öppna och återförsegla dom. Trimfilen i sig går att återställa till orginal så det är inga bekymmer, det lämnas inga spår vad jag vet i dagsläget. Vissa, tex BMW flaggar när hastigheten och vridmomentet överskridit en viss parameter men det ska vara åtgäradat från vissa trimmlevernatörer, inte alla dok.

På vissa Volvo sätts denna felkod ibland ecm-u032700. Den indikerar att programvaran är oförenlig med stöldskyddsstyrenheten. Den har inget med motorstyrningen att göra men är lite irriterande i och med att stöldskyddet känner av att mjukvaran till motorstyrningen är ändrat, men det är inget som påverkar bilen i övrigt.

Min kärra fick denna felkod sist jag la in trimmfilen, men är inget de ens kollar på service.
Min egen bil gör jag vad jag vill med men jag hade nog inet trimmat en tjänstebil.......tror jag :D vill det sig illa kan man bli betalningsskyldig, din egen bil kan du som mest tappa garantierna på.
av KarlssonsVolvo
Ja kör BSR på min med, trimmade den innan dom kom ut att det går att fixa med ppc själv.
Kör dock inte d5, men d4 och det vart en rejäl skillnad. Kollegan har en d4:a med org. och det är stor skilland när vi gasar på rullande på landsväg eller en "rödljuskörning". Så nu blir det trim för han med. :)

Aldrig haft problem med tjänstebilarna(5st) som gått med bsr.

Har en ppc som jag använde på förra bilen, så efter nästa service på bilen så trimmas det tillbaks med ppc:n istället.
Användarvisningsbild
av Derank
Ävven fast det går att återställa med PPC så måste styrenheten första gången avkodas, och för att göra det måste man fysyisk öppna styrenheten, men som du själv säger så är risken att någon skulle märka det minimal, men man ska vara medveten om att risken alltid finns.

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]