- tor 01 mar 2018, 20:22
#1235965
Med risk att blottlägga eventuella brister i min förmåga att köra bil på vintern undrar jag...
Vi har ett par små tajta cirkulationsplatser där jag bor. Rejält med packad snö och halka här nu. När jag tar rondellerna i vanlig fart glider bilen rejält i sidled . I de lägena har jag redan släppt gaspedalen, rullar genom rondellen och väntar då ut glidet. Det förvånar mig lite att en XC90 med AWD och dubb inte parerar glidet. Beror det på att jag släppt gasen? Borde man ha lätt gaspådrag genom rondellen för att bakhjulen ska hjälpa till? Att snabbt applicera gasen i rondellen fungerar inte eftersom det är sådan fördröjning från att jag trycker ned gaspedalen tills att bilen verkställer.
Om motsvarande händer på landsväg på väg upp mot fjällen (åker imorgon), ska man gasa sig ur en situation när bilen glider åt sidan, eller släppa gasen och styra försiktigt?
Vi har ett par små tajta cirkulationsplatser där jag bor. Rejält med packad snö och halka här nu. När jag tar rondellerna i vanlig fart glider bilen rejält i sidled . I de lägena har jag redan släppt gaspedalen, rullar genom rondellen och väntar då ut glidet. Det förvånar mig lite att en XC90 med AWD och dubb inte parerar glidet. Beror det på att jag släppt gasen? Borde man ha lätt gaspådrag genom rondellen för att bakhjulen ska hjälpa till? Att snabbt applicera gasen i rondellen fungerar inte eftersom det är sådan fördröjning från att jag trycker ned gaspedalen tills att bilen verkställer.
Om motsvarande händer på landsväg på väg upp mot fjällen (åker imorgon), ska man gasa sig ur en situation när bilen glider åt sidan, eller släppa gasen och styra försiktigt?
Never go full retard.