Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Med risk att blottlägga eventuella brister i min förmåga att köra bil på vintern undrar jag...

Vi har ett par små tajta cirkulationsplatser där jag bor. Rejält med packad snö och halka här nu. När jag tar rondellerna i vanlig fart glider bilen rejält i sidled . I de lägena har jag redan släppt gaspedalen, rullar genom rondellen och väntar då ut glidet. Det förvånar mig lite att en XC90 med AWD och dubb inte parerar glidet. Beror det på att jag släppt gasen? Borde man ha lätt gaspådrag genom rondellen för att bakhjulen ska hjälpa till? Att snabbt applicera gasen i rondellen fungerar inte eftersom det är sådan fördröjning från att jag trycker ned gaspedalen tills att bilen verkställer.

Om motsvarande händer på landsväg på väg upp mot fjällen (åker imorgon), ska man gasa sig ur en situation när bilen glider åt sidan, eller släppa gasen och styra försiktigt?
Vad exakt innebär glid i sidled? Understyrning?

Jag har ingen 90-serie, men en gammal S80, också med AWD och dubbat. Just rondeller när det är halt tycker jag bilen kan bete sig underligt i, antingen understyra om man har för mycket fart eller rentav överstyra även i låg fart om man börjar gasa ur rondellen för tidigt. Antingen kan man växla manuellt och ha lite högre varv på motorn så att DSTC kan räta upp bilen (rekommenderas förstås inte annat än om man faktiskt vill provocera och riskera hamna i en snödriva) eller att bara sänka farten extra mycket i sådana rondeller när halka råder.
Ja du beskriver ungefär samma scenario. Jag menar att bilen först understyr och därefter glider både fram- och bakvagn utåt i rondellen. Detta kan också hända i vissa 90-gradiga kurvor. Farten är såklart en faktor. Jag antar att mina förväntningar varit för höga, att denna bil borde kunna reda ut detta. Och jag undrar hur jag ska agera för att de förarstöd som finns ska hjälpa mig. Anar att instinkten i högerfoten är fel, att släppa gasen och styra?
Ingen bil kan motverka fysikens lagar.
Du har en riktning och när du vill ändra riktning så kommer massan ändå att vilja fortsätta framåt (jämför med hur svårt det är att tvärvända 90 grader om du springer fort).
Detsamma gäller givetvis bilen.
För att massan skall kunna hänga med i svängen krävs det friktion mot underlaget vilket då motverkar krafterna i ursprungsriktningen.
Är det halt så, är frktionen så att säga ganska nedsatt.
Det som händer är då att du först understyr, alltså att massan fortsätter rakt fram. Sedan reder bilen till det delvis och framänden börjar ändra riktning men bakänden hänger inte riktigt med. Antagligen för att bilen är ganska snyggt balanserad kring massacentrum.
Jämför med min gamla Mazda - den gick rakt fram helt enkelt...

Börja med att bibehålla friktionen: Alltså sänk ingångsfarten.
Sedan kan du börja gasa dig ur kurvan.

Det som nog kanske kan lura till det här är att, åtminstone jag upplever att, bilen är ganska tyst av sig. Man kör grna fortare än vad man kanske borde. Plus det faktum att den är tung. Mycket massa att ändra riktning på vill säga.

Så kolla lite extra på hastighetsmätaren. Ta det lugnare in, när du svänger och du märker att bilen är med på noterna så börja gasa lite och se vad som hnder. Inte för hetsigt bara, och till slut hittar man en avvägning i hastighet, rattutslag, acceleration och så vidare som passar bilen.
Leta upp en stor tom hal parkering och testa. Hastiga utslag, ugna utslag, hög hastighet, låg hastighet, och så vidare.

Det jag upplever är att bilen är mycket kompetent och beter sig väldigt trevligt men man måste lära sig hantera den. Ovanligt inställd just vad gäller just massacentrum vilket ger de där egenskaperna jag aldrig fick till i Mazdan. Har till exempel kunnat få Volvon att överstyra ltie lätt i en skarp avfartsväng, alltså utan gas alls! När jag rattade tillbaka en aning så hämtade den in sig snyggt.
Fullständigt omöjligt att få till på Mazdan jag hade! Få den att överstyra var ju snudd på omöjligt.

Ut och lek som sagt. Det lönar sig verkligen! Tror du kommer upptäcka riktigt trevliga egenskaper då. =)
2wd el awd har ju ingen betydelse i sidled, när det släpper så släpper det oavsett. Men jag har lekt så mycket med min XC60 så jag har lärt mig hur bilen beter sig och gasar mig ur rondellerna och släppen. Och jag tycker AWD är svinkul på vintern, sedan får man ju anpassa farten in i rondellerna den här årstiden. det kan ju vara ren is i de mindre ibland.

Men jag säger som ovanstående, ut och lek.
Xanthopteryx skrev: Det som nog kanske kan lura till det här är att, åtminstone jag upplever att, bilen är ganska tyst av sig. Man kör grna fortare än vad man kanske borde. Plus det faktum att den är tung. Mycket massa att ändra riktning på vill säga.
Med risk för att framstå som en besserwisser; bilens tyngd är ointressant i det här sammanhanget. Den maximala horisontella kraften som kan överföras från underlaget till däcket är enbart beroende av friktionen. Massan finns inte med i ekvationen.
Vi hoppar över fysiken och går det direkt på problemet. Man ska bromsa in så mycket att du kan styra bilen med gaspådrag i rondeller/kurvor. Rent generellt så är orsaken för hög ingångshastighet Att den understyr beror på för hög hastighet utifrån friktion mot underlag och kurvradie. Då börjar du styra emot mera för att bilen går rakt fram och när sedan hastigheten sjunker så fungerar de snedställda framhjulen som "broms" och bakändan skjuter ut. Så för att undvika det är det bara att sänka farten, bilens egna antisladdsystem kan endast försöka hjälpa situationen då den inte vet om att du har haft för hastighet.
De som provat sin bil på bana eller kört gokart gör nästan alltid felet i början att bromsa för lite och har för hög hastighet in i kurvorna, vilket innebär att de inte kan styra bilen med gaspådrag utan blir mera eller mindre passagerare genom kurvan, ungefär som Sleeper beskriver sin situation i rondellen.
Och sedan skiljer det mellan enbart framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Med vår som har fyrhjulsdrift kan jag faktiskt styra den lite med bakdelen och få den att överstyra i rondell och även ut från rondellen, men det kräver då har jag har tillräckligt fäste/friktion mot underlaget, med urkopplat antispinn är det ännu enklare.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]