Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomasaso
Hämtade min V90 T8 idag.
Till den medföljde shuko till typ2 laddningskabel. Medans jag väntar på laddningsstolpe hemma tänkte jag använda motorvärmaruttaget, problemet är att det är säkrat till 6A och det verkar som kabeln drar 10A så säkringen löser ut. Dock när jag provkörde en T8 så fick jag med en kabel som jag kunde ställa strömstyrkan på samt läser jag i manualen i bilen så är det även en sån där. Jag ska kolla med bilhandlarn imorgon men är det någon som vet om Volvo ändrat laddkabel? Bifogar ett par bilder på den som följde med. BildBild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Den jag fick med till min V60 TE har inställbar från 6A till 13A.

Surt om du inte fått med original.. :/ Men dom kan ju bytt vad dom skickar med nu också.
Användarvisningsbild
av joel80
Trist att Volvo gått ifrån variabel strömstyrka på kablarna!

Finns att köpa från tredjepart, men kostar ju rätt mycket när man ska ha med laddare på sladden.

Det här var den billigaste jag hittade nu när jag sökte, som klarar ner till 6A.
https://evconnect.se/collections/portab ... -16a-230-v
Hej,

Nej jag kan inte ändra laddstyrka.

Har fast laddare hemma och på jobbet på 16A.

Dock kab det ju vara bra att ladda med 6A när man laddar på annat ställe där man inte vet vad det är för säkring till uttaget.

Undrar om det finns en bra orsak till bytet av laddare.

/Gustaf
Pga nya krav från bl.a EU så går det inte få högre än 10A i EU för Schuko anslutningar. Denna laddkabel ska klara 8A (för Japan) och 10A (EU) men vet inte hur man gör för att växla styrka. I påsen som följde med kabeln finns det med en liten broschyr / instruktion, kanske det står nåt där.
Har nu fått byta kabeln till den gamla typen, precis som du sa @volvojesus så är det en ny EU standard. Bilhandlarn sa att jag var den tredje sista veckan som frågat och att det nog snart skulle dyka upp som ett tillbehör får den som vill köpa till. Men jag är nöjd å nu kan jag ladda igen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]