Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av barcusmrandt
Har på Auto på klimatet, och AC är markerad. Betyder det att AC alltid är på, eller att klimatsystemet kan slå på AC vid behov?
av Xanthopteryx
barcusmrandt skrev:Har på Auto på klimatet, och AC är markerad. Betyder det att AC alltid är på, eller att klimatsystemet kan slå på AC vid behov?
Kompressorn för kylningen startar vid behov. Normalt går den inte alls vid minusgrader då systemet kan frysa ihop (oftast brukar de fungera ner till några plusgrader). Väljer du att värma bilen en varm torr tommardag så går inte kompressorn. Väljer du att kyla, så går den. Tycker bilen att det är för fuktigt, så startar den och så vidare.
På många bilar hörs det ganska tydligt i motorrummet när den slår till och frågan.
av Jensi
Xanthopteryx skrev:
barcusmrandt skrev:Har på Auto på klimatet, och AC är markerad. Betyder det att AC alltid är på, eller att klimatsystemet kan slå på AC vid behov?
Kompressorn för kylningen startar vid behov. Normalt går den inte alls vid minusgrader då systemet kan frysa ihop (oftast brukar de fungera ner till några plusgrader). Väljer du att värma bilen en varm torr tommardag så går inte kompressorn. Väljer du att kyla, så går den. Tycker bilen att det är för fuktigt, så startar den och så vidare.
På många bilar hörs det ganska tydligt i motorrummet när den slår till och frågan.
Är du säker på detta? För normalt när man stänger av ac'n så immar det igen. Enligt mig så bör ac'n köras året om då de dels hjälper mod imma och packningar får smörjning o inte torkar o spricker (resulterar i reparation när kylmedlet läcker ut)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av Xanthopteryx
Jensi skrev:
Xanthopteryx skrev:
Är du säker på detta? För normalt när man stänger av ac'n så immar det igen. Enligt mig så bör ac'n köras året om då de dels hjälper mod imma och packningar får smörjning o inte torkar o spricker (resulterar i reparation när kylmedlet läcker ut)

Problemet är att förångaren fryser om man kör den när det är för kallt, och då blir det en isklump varvid luften inte kan passera.
Testa när det blir lite varmare och mät utluften i munstyckena i mitten av bilen bid full kyla. Brukar pendla från ett par 3-4 grader till 5-7 grader när den slår till och från.

Immar bilen igen nu vintertid när det är minusgrader ute?
Om den nu alls skulle gå så kan det tänkas att den går en mycket mycket kort stund vid start, för att motionera kompressorn, men sedan blir det inget bra om den fortsätter gå.
När du kör återcirkulation av luften så kommer den fungera, när luften i kupén är tillräckligt varm. Då har du ju inte problem med kall luft och förfrysnig.
Det är försvinnande lite vatten som finns i luften när det är kallt mot när det är varmt. Bilen kan hjälv laborera med allt detta beroende på vad den känner av inne i bilen så det absolut enklaste är att alltid ha den på, men det är ingen garanti för att den kommer rulla eftersom det är beroende på luftfuktighet (vinterluften är som sagt mycket torr relativt sett), temperatur och sådant. Exakt hur Volvo programmerat kan bara de veta...

Här är en grav över Maximal! aboslut fuktighet.

https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.34697 ... attnad.png

En bra sida som beskriver olika tekniker för att ta bort fukt ur luften.
Kondensavfuktare är det som är i bilen.

http://www.lfs-web.se/valja-avfuktare.htm
av Xanthopteryx
För övrigt lite märkligt om den nu immar igen direkt när det ligger nära nollan eller kallare. Har du massor av vatten i mattorna? Eller läcker det? Eller dräneras inte förångaren som den skall så vatten blir stående där?
av Jensi
Xanthopteryx skrev:För övrigt lite märkligt om den nu immar igen direkt när det ligger nära nollan eller kallare. Har du massor av vatten i mattorna? Eller läcker det? Eller dräneras inte förångaren som den skall så vatten blir stående där?
Tack för svaren, jag refererade till erfarenhet och inte hur jag har det just nu.

av Xanthopteryx
Jensi skrev:
Xanthopteryx skrev:För övrigt lite märkligt om den nu immar igen direkt när det ligger nära nollan eller kallare. Har du massor av vatten i mattorna? Eller läcker det? Eller dräneras inte förångaren som den skall så vatten blir stående där?
Tack för svaren, jag refererade till erfarenhet och inte hur jag har det just nu.

Aha.
Men testa sedan när värmen kommer och se vilka temperatur den jobbar mellan. Oftast får man varva upp till uppåt 1.500-2.000 varv för att kompressorn skall gå på max. (vet inte hur det är på V90 men min Mazda ville ha drygt 2.000 har jag för mig, och där skulle man mäta i mittutblåsen).
Mazdan jag hade slog mellan +4 och +7 grader på full kyla med full fläkt (manuellt läge alltså).
Blöta höstdagar är det klockrent skönt - fukten försvinner verkligen snabbt!

Lite off topic men man nyttjar dessa fenomen för att se var molnen bildas.
En varm somamrdag så värms luften vid marken. Den blir då lättare än luften ovanför och börjar stiga.
Genom att veta temperaturen vid marken samt luftfuktigheten vid marken så kan man räkna när luften blir mättad och fukt faller ur (undersidan på molnet). För varje 100 meter som luften stiger så tappar den cirka 1 grad i temperatur.

Det finns en enkel med mycket bra formel för att räkna ut hur högt upp sommarmolntussarna befinner sig:
Molnbasen i meter är lika med skillnaden mellan temperatur och daggpunkt i °C gånger 125.
Daggpunkten kan du räkna ut om du har realtiv luftfuktighet och temperatur, om du inte råkar ha mätutrustning för jus daggpunkten =)

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]