Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnik
Har en V90 CC sedan några månader tillbaks, och ända sedan jag hämtade ut den har jag haft en hinna av något på insidan vindrutan. Det syns när solen ligger på lite eller när det är mörkt och strålkastarljus från mötande kommer.

Både fiberduk och ArmorAll Glass Wipes har jag provat, men hinnan är lik förbaskat kvar. Någon som upplevt något liknande? Det är väl bara att fortsätta testa rengöringsmedel till jag får väck den, men så sjukt irriterande med de här små detaljerna som iaf inte jag hade förväntat mig skulle strula på en ny Volvo...
av Xanthopteryx
Du behöver:
* Lämpliga dukar. Själv finner jag IKEAS billigaste små frottehanddukar ara ypperliga då det blir lite rivigt också och de suger upp bra. Se till att de är tvättade minst en gång, utan sköljmedel. Har du en gammal välanvänd frottehandduk hemma så klipp den och använd. Lagom storlek på bitarna är, individuellt. Kanske 2x2 dm?
* Isopropylalkohol (finns på Kjell och Co på enlitersflaska), utspädd till drygt 50% (spä med batterivatten). Användbart till MYCKET (egentligen onödigt stark koncentration men till vissa andra tillämpningar så är det alldeles lagom).
* Diskemedel
* Varmt vatten
* Tålamod

En gnutta diskmedel i varmt vatten. Krama ur trasan och gno runt på rutan. Upprepa, gärna med ny duk. Sitt helst i motljus så ser du om flammigheten försvinner eller om du missar något.

Spraya isopropylalkohol på trasan (eller på rutan men då är det lätt att det kommer på oönskade ställen). Torka och gno runt ordentligt, små områden i taket. Upprepa gärna minst en gång. Byt trasa mellan gångerna. Är trasan fortfarande helt ren efter en omgång är rutan ren (om du inte missat fläckar).

Det kan räcka väl med bara alkoholen men skulle rekommendera ordentligt första gången. Sedan putsar du med en gnutta isopropylalkohol vid behov.
av Lövet
Det avdunstar mjukgörare från instrumentpanelen. Värst är det på sommaren när det blir varmt.
av Xanthopteryx
HitTheRoadJack skrev:Vad kan det vara, fett eller anti reflex Behandling?
Säkert allehanda medel sedan glasets tillverkning och transport och lagring e.t.c. Riktigt smetigt är det i varje fall. Nästan värre än den trafikfilm och de svettningar (so nämns ovan) från inredningen som sedan blir.
av Xanthopteryx
Xanthopteryx skrev:Du behöver:
* Lämpliga dukar. Själv finner jag IKEAS billigaste små frottehanddukar ara ypperliga då det blir lite rivigt också och de suger upp bra. Se till att de är tvättade minst en gång, utan sköljmedel. Har du en gammal välanvänd frottehandduk hemma så klipp den och använd. Lagom storlek på bitarna är, individuellt. Kanske 2x2 dm?
* Isopropylalkohol (finns på Kjell och Co på enlitersflaska), utspädd till drygt 50% (spä med batterivatten). Användbart till MYCKET (egentligen onödigt stark koncentration men till vissa andra tillämpningar så är det alldeles lagom).
* Diskemedel
* Varmt vatten
* Tålamod

En gnutta diskmedel i varmt vatten. Krama ur trasan och gno runt på rutan. Upprepa, gärna med ny duk. Sitt helst i motljus så ser du om flammigheten försvinner eller om du missar något.

Spraya isopropylalkohol på trasan (eller på rutan men då är det lätt att det kommer på oönskade ställen). Torka och gno runt ordentligt, små områden i taket. Upprepa gärna minst en gång. Byt trasa mellan gångerna. Är trasan fortfarande helt ren efter en omgång är rutan ren (om du inte missat fläckar).

Det kan räcka väl med bara alkoholen men skulle rekommendera ordentligt första gången. Sedan putsar du med en gnutta isopropylalkohol vid behov.
Blandning förresten: Man kan köpa spraymunstycke till ovan nämnda alkohol hos Kjell. Slabba över hälften i ett annat rent lämpligt kärl och blanda i flaskan, eller så har Clas Ohlson en bra kemiskt resistent sprayflaska att blanda i. Proportionerna är inte så himla noga men 1:1 har visat sig vara ytterst lämplig till allt ifrån att ta bort bläckfläckar och kulspetsfläckar från golv till att rengöra fönster hemma till att få bort sådant där hopplöst fettklegg som kan bli kring spisen och som sitter som fasiken, till att sanera svarta dörrkarmar där folk tagit mycket på samma ställe e.t.c.
Får jag välja två rengöringsmedel som löser absolut merparten av problemen i ett normalt hem så är det diskmedel och isopropylalkohol (blandat med rent vatten). Sedan finns det såklart tillfällen då man behöver aceton, kemiskt ren bensin, rödsprit, elektronikrengöring, och så vidare).
Har dock INTE vågat prova isopropylalkohol på skärmen i bilen, men om någon annan gjort det med lyckat resultat (utan att antireflexbehandling med mera försvinner) så säg gärna till!
Användarvisningsbild
av grillchips
Du är helt 100% på att det är på insidan som allt sitter?
Tänker om den från fabrik fick någon behandling som gör att vattnet på utsidan av rutan rinner av lättare, har hört mycket om att en dålig sådan kan ge en hinna likt den du beskriver.
av magnik
grillchips skrev:Du är helt 100% på att det är på insidan som allt sitter?
Tänker om den från fabrik fick någon behandling som gör att vattnet på utsidan av rutan rinner av lättare, har hört mycket om att en dålig sådan kan ge en hinna likt den du beskriver.
Hej,
jo, jag är säker på att det är på insidan. Hade samma funderingar som du ett tag, men jag ser mönstren efter mina rengöringsförsök på insidan. Hinnan är kvar men 'utsmetad' där jag har försökt få bort den.
av magnik
Tack för alla svar, det här forumet är grymt ( = ni är grymma)!

Jag ska göra lite inköp av diverse rengöringsprylar nu, så får vi se om den j*vla hinnan försvinner...

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]