Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1222582
Xanthopteryx skrev:
BiTu skrev:Kört med det automatiska helljuset flertal gånger, men igårkväll reflekterade (!) jag verkligen över hur det uppförde sig. Riktigt bra tycker jag.
Kan du filma hur det ser ut? Både övergång från fullt helljus till adaptivt och tillbaka samt mötande och ikappkommande?

Det är väldigt svårt att filma och få rättvist. Kamerorna fångar inte upp ljuset på samma sätt som ögat och justerar sig också beroende på hur ljust det är framför. Jag har försökt hittat nått bra exempel via det min dashcam filmat... inte lätt att se, i allafall inte hur ljuset "följer" andra bilar. Det är ju bara xenon-lamporna som är igång då, inte halogen-helljuset.
#1222596
joel80 skrev:
Xanthopteryx skrev:
BiTu skrev:Kört med det automatiska helljuset flertal gånger, men igårkväll reflekterade (!) jag verkligen över hur det uppförde sig. Riktigt bra tycker jag.
Kan du filma hur det ser ut? Både övergång från fullt helljus till adaptivt och tillbaka samt mötande och ikappkommande?

Det är väldigt svårt att filma och få rättvist. Kamerorna fångar inte upp ljuset på samma sätt som ögat och justerar sig också beroende på hur ljust det är framför. Jag har försökt hittat nått bra exempel via det min dashcam filmat... inte lätt att se, i allafall inte hur ljuset "följer" andra bilar. Det är ju bara xenon-lamporna som är igång då, inte halogen-helljuset.
Filmat av mig. Upplever att det är ganska samstämmigt med verkligheten.
Notera hur den släcker ner vid mötet samt även hur den vrider ljuskäglan mot mötande när vi precis passerar varandra - därmed blir det mörkare på min väghalva en kortare stund!

[youtube]
[/youtube]
#1222610
Xanthopteryx skrev:
Filmat av mig. Upplever att det är ganska samstämmigt med verkligheten.
Notera hur den släcker ner vid mötet samt även hur den vrider ljuskäglan mot mötande när vi precis passerar varandra - därmed blir det mörkare på min väghalva en kortare stund!
Som jag kan se på filmen så ser det väldigt likt ut mot helt vanlig automatisk/manuell nedbländning från helljus och tillbaka igen. Kan inte se något av den adaptiva maskeringen av den mötande.
#1222684
AndS skrev:
Du läste nog inte mitt senare inlägg som utgår från fakta att vi påverkas olika beroende på t.ex. ljuskänslighet och ålder, det finns andra parametrar också, t.ex. skillnaden mellan torr och blött vägbana är en annan parameter som gör stor skillnad, men också om det regnar.
Så att utgå från att citat "Många blinkar för att de ser att man har helljus på, inte att man bländar", med fokus på många är jag mycket tveksam till. :D
Jo det gjorde jag. Man kan dock inte bevisa en tes med vaga vetenskapliga argument så det var inget jag la någon vikt vid. Det är ju självklarheter du skriver men mig veterligen finns det ingen studie utförd i detta ämne i kombination med aktiva strålkastare varvid det är en lös spekulation. Har du mätt antal "motblinkare" och antecknat deras ålder för att skapa dig denna uppfattning?
#1222685
AKarlsson skrev:
AndS skrev:
Du läste nog inte mitt senare inlägg som utgår från fakta att vi påverkas olika beroende på t.ex. ljuskänslighet och ålder, det finns andra parametrar också, t.ex. skillnaden mellan torr och blött vägbana är en annan parameter som gör stor skillnad, men också om det regnar.
Så att utgå från att citat "Många blinkar för att de ser att man har helljus på, inte att man bländar", med fokus på många är jag mycket tveksam till. :D
Jo det gjorde jag. Man kan dock inte bevisa en tes med vaga vetenskapliga argument så det var inget jag la någon vikt vid. Det är ju självklarheter du skriver men mig veterligen finns det ingen studie utförd i detta ämne i kombination med aktiva strålkastare varvid det är en lös spekulation. Har du mätt antal "motblinkare" och antecknat deras ålder för att skapa dig denna uppfattning?
Ungefär var 8:e bil, ålder c:a 55-63 om jag inte minns fel.
#1222731
Leopold skrev:
Xanthopteryx skrev:
Filmat av mig. Upplever att det är ganska samstämmigt med verkligheten.
Notera hur den släcker ner vid mötet samt även hur den vrider ljuskäglan mot mötande när vi precis passerar varandra - därmed blir det mörkare på min väghalva en kortare stund!
Som jag kan se på filmen så ser det väldigt likt ut mot helt vanlig automatisk/manuell nedbländning från helljus och tillbaka igen. Kan inte se något av den adaptiva maskeringen av den mötande.
Det syns till höger en liten bit in, efter att den släckt ner, hur den tänder upp lite ute i dikeskanten.
Följer jag en bil funkar det bättre men det är likväl helljuset som släcker ner och sedan riktas halvljusen upp på sidorna så det blir ju inte redigt upplyst direkt, även om det hjälper en aning. På motorvägen över 80-90 någonstans så blir det enbart på och av (syns lätt i instrumentpanelen: när automatik är på och ljussymbolen lyser blått är helljuset aktivt (fullt eller dynamiskt avbländat) och när det lyser vitt är det av. I filmexemplet är det blått och på motorvägen blir det vitt vid möte.

Därav undrar jag om någon som tycker det funkar riktigt bra kan filma i liknande situation som ovan.
#1223933
Jag kör med inställning "snabb" och då fungerar den mycket bra. Det enda kan vara att man får vara observant på lastbilar och deras positionsljus på taken och blända av vid dessa manuellt. Körde med "normal" först och då fick jag mycket blinkade mot mig.

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]