Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av falkn
Kan tillägga att jag kört min V90 T5 Malmö-Sälen fram och tillbaka nu under julhelgen (80+80 mil) och har snittat 0,8 l/mil. Legat 10 km/h över skyltad hastighet hela vägen så ingen meskörning, men heller ingen idiotkörning. Snittade 0,77 l/mil i somras på 430 mils bilsemester i Europa. Kör till vardags mest stadskörning där den drar runt 1,1 eller liknande, men går att köra lite snålare om man pressar sig.
Användarvisningsbild
av Fisch
Krollspell skrev:
Fisch skrev:Kul att Volvo kan förse oss båda med motoralternativ som passar din respektive min preferens.

Kör du på bana med din bil?
Vad menar du "kör du på bana med din bil"? Var de en seriös kommentar? Lika seriös som att fråga om du i huvudsak kör omkring i skogen med dieselpannan?

Menar du sen att alla som uppskattar bilar med mer än D5:ans 235 hk, dvs. snabbare och säkrare omkörningar osv. bara har nytta av det vid bankörning?
Det var en uppriktig fråga. Har du bekymmer att besvara den sakligt så låt istället bli.
Användarvisningsbild
av Fisch
För böveln läs vad som står. Jag skrev bränslekostnad och inte förbrukning. Dessutom är du helt fel ute med ditt andra citat också. Ska du raljera kan du väl försöka göra det med en viss finess.
Användarvisningsbild
av Jefe
Det går väl att göra av med bränsle med D5´an också.
Det här är ingen vansinneskörning utan vanlig stadskörning.
Allt beror väl på vilken körstil man har.

Bild
Användarvisningsbild
av Dex
Jefe skrev:Det går väl att göra av med bränsle med D5´an också.
Det här är ingen vansinneskörning utan vanlig stadskörning.
Allt beror väl på vilken körstil man har.

Bild
Jovisst är det så.
Man kan inte diskutera hur mycket eller lite en motormodell tar i bränsle.
Alla har olika körstil även om de har samma motor kommer det ge olika värden.
En del "snålkör" och jämför sina värden med en "gasglad-förare" det håller inte.
Det som är intressant är vad är minimumförbrukning och vad som är maxförbrukning för vardera motor typ.
Så det täcker alla förarstilar.
Sedan är ju egentligen bränslekostnaden inte så intressant när vi pratar om bilar som kostar 500k-900k kr.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]