Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tanken med PA är god, men när den slår av utan att pipa till är den en riskfaktor. Vad händer den dagen du slår i PA och pillar med din snus och PA kommer på att den inte ska styra? Den stänger ju bara ner. Funktionen som sådan hade varit ok om den hade haft en ljudsignal när eller innan den kopplar ifrån, hur Volvo än friskriver sig är funktionen inte ok än - om man inte vrnas med ett pip. Som jag skrivit innan piper ju bilen för precis allt i övrigt, ett pip till hade ingen brytt sig om.
Håller med om att den borde varna med ljud när den kopplar ifrån eller snarare medans bilen säger "styr bilen"
Jag tycker dock funktionen är kanon, inte för att kunna ta en snus, skriva sms eller göra ett inlägg på istagram men för att skippa sitta och småstyra på våra mindre raka vägar.
Jag kör ca 3-5000 per år och då långa mil. Jag tycker funktibeb gör att man orkar åka längre sträckor bättre och säkrare än utan funktionen.
Kommer jag hem sent efter en lång tur kan jag lägga mig direkt, förut var jag så spänd i kroppen att jag var tvungen att varna ner innan man kunde gå till sängs.
Så för mig, med båda händerna på ratten (i alla fall en..) är funktionen perfekt.
Sen kan jag släppa helt för att strecka på mig men då ser jag att den gröna ratten är tänd i alla fall.
Flajjan skrev:Tanken med PA är god, men när den slår av utan att pipa till är den en riskfaktor. Vad händer den dagen du slår i PA och pillar med din snus och PA kommer på att den inte ska styra? Den stänger ju bara ner. Funktionen som sådan hade varit ok om den hade haft en ljudsignal när eller innan den kopplar ifrån, hur Volvo än friskriver sig är funktionen inte ok än - om man inte vrnas med ett pip. Som jag skrivit innan piper ju bilen för precis allt i övrigt, ett pip till hade ingen brytt sig om.
Jag har i alla fall ert halvt öga på vägen och den ber ju också att man ska styra efter några sekunder så det handlar ju om just sekunder du kan ta uppmärksamheten från vägen. Något annat vore ju självkörande bil, och det är det ju inte.
Användarvisningsbild
av Dex
Olle.H skrev:Provat på Autobahn nu. Funkar bra men synd att den slutar styra vid 140. Hade stått ut med styrhjälp även i 170...
Tyskarna ligger kvar i omkörningsfilen om man inte lägger sig precis hack-i-häl, då flyttar dom sig snällt. Tyvärr ger den adaptiva farthållaren så stort avstånd att dom inte flyttar på sig. Men man lär sig snabbt att vara mer offensiv. Detta gäller mindre 2-filig motorväg med fri fart.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Synd att inte det går att ställa pilotassist in på högre hastighet än 140km/h.
Det innebär att det är inte så användbart i ytterfilen på autobahn.
Men här hemma så fungerar det ganska bra.
Tycker bara att bilen oftare skulle hållt sig i mitten mellan linjerna.
Ibland är den närmare mittlinjen och ibland närmare höger linjen.(smala 80 vägar)
Det skulle kanske vara lite ställbart hur nära man vill vara mittlinjen?
Fungerar det om man drar husvagn?
Men egentligen är det väl inte menat att man ska släppa ratten helt som jag brukar göra. :)
En fråga har min S90 nu 3 veckor men upplever PA som den redan i början av tråden beskrivs, hur upplever ni som har haft era Volvos en längre tid har det bivit någon förbättring med november uppdateringen ? :roll:
bereck skrev:En fråga har min S90 nu 3 veckor men upplever PA som den redan i början av tråden beskrivs, hur upplever ni som har haft era Volvos en längre tid har det bivit någon förbättring med november uppdateringen ? :roll:
Upplever du att den fungerar sämre än väntat så tycker jag du skall besöka verkstad och be de kalibrera om kamera och sådant.

Jag tycker min fungerar Över förväntan!
Kör ganska stabilt för det mesta. Det blir alltid sämre om bilen framför ligger nära (nej, det är inte jag som ligger nära - det är idioterna som går in direkt framför efter en omkörning), men så fort avståndet ökar så blir den mindre velande.
I mörker kan det också bli lite mer veligt särskilt med många störande ljus runtom, som motorväg med mycket möte.
I gårkväll körde den och klarade även vissa sträckor där vänster linje i vänsterfilen på motorväg var täckt av snö och gegga så endast mittlinjen syntes. Den hanterade även då det kom in en till mittlinje! 2/3 in på körbanan (massa vägarbeten och skit). Det trodde jag aldrig!
Klarar landsväg bra också men skarpa kurvor kan såklart bli ett problem.

Med tanke på hur mycket tekniken trots allt ligger i sin linda och hur dåligt vägmarkeringarna ibland syns så är jag riktigt imponerad!
Självklart går det med dagens teknik att göra det extremt mycket bättre, men vem vill betala 479.000 kronor för tillvalet "Körassistans"?

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.