Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bara på reg.pappret för jag antar att dom eller du har besiktar det efter optimeringen
Då reggas den i alla fall för mer drag och det syns. Det är i alla fall inga nya utseenden eller så
Jacobsson skrev:Bara på reg.pappret för jag antar att dom eller du har besiktar det efter optimeringen
Då reggas den i alla fall för mer drag och det syns. Det är i alla fall inga nya utseenden eller så
Det ända dom kollar på besiktningen är att bilens VIN nummer stämmer med numret på lappen du fått från den som optimerat bilen.
Sen om dom gjort det eller ej vet varken du eller besiktningsmannen.
rale skrev:Bilen var så ny att jag knappt gasat något innan Polestarinstallationen. Så vad ska jag jämföra med?
Hörs det på motorljudet eller kan installationspersonalen ha fikat i stället för installerat programvaran?
(V90 T8 Inscription)
Nej du kan inte se det eller höra det men det är ganska långsökt att dom inte skulle gjort det du betalat för och fikat i stället.
Du kan nog kontakta Polestar och kontrollera om optimeringen är betald och nerladdad från din ÅF "ditt VIN nummer", dom måste ju betala för att optimera din bil borde räcka att du uppger ditt VIN nummer.
På min XC70 syns det enkelt på att det är brutalt mycket högre turbotryck med polestar inladdat.

Borde man ju kunna läsa av på era nya bilar också, eller koppla upp bilen och läsa av vilken mjukvara som är laddad i bilen.
Jag köpte en V60 T6 Black R för några år sedan och där skulle Polestar ingå. ÅF skulle ladda på det före leverans. Vi som köpte Black R fick även en heldag på bana med bilen och instruktörer och i samband med anmälan så kollade Polestar upp min bil och upptäckte då att den inte var optimerad. Så jag hade kört i 10 månader och trott att jag hade den "snabbaste" Volvon :D

Så svaret på frågan är nog som tidigare påpekats att kontakta Polestar
rale skrev:Det där med turbotrycket var intressant!
Jag har en sån där pryl man kopplar till analysuttaget och så finns informationen i telefonen.
Jag ska kolla trycket vid tillfälle!
Jag har en ELM 327 baserad OBD adapter som jag sedan visar data i telefonen, tyvärr "bottnar" den vid 1,5 bar pga en begränsning i ELM 327. I VIDA fungerar det dock och man kan följa trycket upp till 2,3 bar om man trycker gasen i botten med Polestar på 2,4 D5:an . Nya 4:an borde ju ligga ännu högre.

"The OBD-II PID can only report up to 255kPa absolute pressure because it is a 1 byte value. You have surpassed the limits of the OBD-II readout."

Så via standard OBD-II kan man visst bara visa laddryckt upp till 1.55 bar i insuget. Man måste ha volvospecifik utrustning som använder andra parametrar för att logga högre tryck.

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]