Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikgxx
Hej,

Beställde igår min nya tjänstebil V90 D4 Aut. Jag har last här på forumet att alla inte är nöjda med Sensus navi. Jag beställde den med andra ord inte utan kryssade istället i Smartphone integration. Jag har inte fattat hur denna integration funkar. Om jag laddar ner kartor till Min Iphone i en App, typ Eniro eller annan som kan användas offline. Kan jag då spegla appen till bilen eller är det bara "apple kartor" man kan använda som då tickar surfpengar?
Hur har ni löst navigationen? Lättast är ju att ringa upp säljaren och be honom lägga till Navi. Jag vet.
Saken är att Navi ligger utanför beloppsgränsen så jag måste betala av den på 3 år! :?:
Användarvisningsbild
av thread
Jag har både Navigation och Apple CarPlay och har testat båda för navigation.
Jag tycker personligen att den inbyggda navigationen är överlägsen då den är integrerad med både 12" instrumentet och head-up displayen. Om man inte har 12" eller head-up så spelar ju detta iofs ingen roll...
Navigation i Apple CarPlay fungerar precis som att man hade använt telefonen. Den del av mittenskärmen som kan användas av CarPlay är begränsad så man kommer inte få se en lika stor karta. Interaktionen med telefonen sker till största delen via Siri men man kan även knappa in viss information.

Surfpengar har jag slutat att bry mig om då mitt sim-kort i bilen är kopplad till familjens Telenor Frihet Obegränsad :)
Användarvisningsbild
av thread
erikgxx skrev:Men man kan alltså inte spegla en app som inte är Apple (nav app)?
Vissa appar har stöd för CarPlay men långt ifrån alla. Spotify, Acast, Maps, Messages etc har CarPlaystöd. Det ska finnas en lista någonstans på Apples hemsida med en mer komplett överblick. Vet inte om denna sida ger mer info: https://www.apple.com/ios/carplay/

Det som stör mig mest är att den yta som CarPlay har att utnyttja på huvudskärmen i bilen är begränsad till typ halva skärmen vilket gör att Maps tex inte blir så användbar som Sensus.
av erikgxx
Jag har nu även beställt navigation. Måste erkänna att ha den integrerad i bilen jämfört med att ha en lös nav är värt pengarna. Trött på fula sladdar och dåliga fästen.
Kryssade även för p-sensor fram. Det är ju en stor bil. Minns att en säljare övertygade mig att ta bort den på en V70 då han menade att den inte funkade bra och mest var irriterande(off topic) men utvecklingen har väl gått framåt.

Och en sak till: notis-ljudet från Google-as[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]