- mån 25 sep 2017, 21:10
1'a avstämningen
Jag fick lite tid över och kunde börja behandla mina rutor redan den 3'e september. Som grundläggande förberedelse läste och tittade jag igenom dels det material som fanns på waxdog.se hemsida, dels direkt på aquapel's sida.
Praktisk förberedelse
Efter en grundlig rengöring med vanlig vatten och lite diskmedel, (Yes), torkade jag rutorna rena, samt putasade dem med microfiberduk(ar).
Nästa steg blev noggrann rengöring med mha sambons nya kemiska fönsterputsmedel. Detta avslutades med ytterligare putsning med microfiber duk.
Applicering
Jag gjorde enligt instruktion, applicerade främst på framrutan, torkade av och polerade.
De rester som fanns kvar försökte jag applicera på de främre dörrarnas rutor, lite på backspeglarna, samt ett par drag på bakrutan. (Nu blev det väldigt lite, men mest för att få en indikation hur det fungerar där..)
Upplevelse efter behandling
Jag gjorde en liten videosnutt med telefonen före behandlingen och en efteråt några dagar senare då det regnade.
Helt klart en förbättring. Jag uppskattade att jag kanske bara behövde ca 10% torktid jämfört med obehandlad ruta.
Dock, bilen har stått still nu i två veckor pga utlandssemester, (utan bil). :lol:
Slutkommentarer
Appliceringen - gick ganska bra, men jag kände att det behövs nog ett per behandlingar till för att få det rätta handlaget.
Beteende vid regn - än så länge lite för kort tid att säga exakt, men det jag hittills upplevt känns bra.
Min provperiod fortsätter till slutet av oktober, då jag hämtar min nya bil. I samband med detta gör jag ytterligare en kommentar om läget då...
V90 T6 Plus Dark -25
(f.d. V90 T8 R-design -18)