- ons 02 aug 2017, 15:03
Jag undrar om man kan se när bilen gör regenerering av partikelfiltret. På min gamla XC70 -14 kunde man se på momentana förbrukningen att den steg en hel del då detta gjordes. Dessutom kunde man inte motorbromsa så att den drog 0 l/mil, utan den stannade alltid på runt någon dl/mil vill jag minnas. Men på min nuvarande V90 CC kan jag inte påminna mig att jag sett detta beteende någon gång. Jag kan naturligtvis ha missat det, för det är ju inte så att jag bara stirrar på förbrukningen. Eller har den ett annat beteende som gör att man inte upptäcker det lika lätt?
En gång då jag parkerat gick fläktarna på fulla varv ett bra tag efter att jag stannat bilen, fast det inte var så varmt ute. Kan det ha varit så att regenereringen gick då?
På min förra bil brukade jag köra en extra sväng så den fick gå klart om jag upptäckte att den höll på med regenereringen. Jag vill inte vänta på att en lampa ska varna mig för att det blivit fullt i partikelfiltret om jag vet hur jag ska undvika det.
En gång då jag parkerat gick fläktarna på fulla varv ett bra tag efter att jag stannat bilen, fast det inte var så varmt ute. Kan det ha varit så att regenereringen gick då?
På min förra bil brukade jag köra en extra sväng så den fick gå klart om jag upptäckte att den höll på med regenereringen. Jag vill inte vänta på att en lampa ska varna mig för att det blivit fullt i partikelfiltret om jag vet hur jag ska undvika det.