Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flajjan
Jag använder inte systemet själv och nej jag skämtar inte.
Om bagageluckans motor för självstägning slutar att dra - bara fortsätter att dra så den drar sönder sigsjälv - är det då den som stängt bakluckan som är ansvarig eller är det bilen som dragit sönder sigsjälv?

Om du kör över ett fartgupp och innertaket på din nya bil ramlar ner - är det inte heller ett garantifel - eftersom du körde bilen?

Om man konstruerar ett system som skall hjälpa till och parkera bilen då BÖR ju systemet vara så bra att bilen inte trycks in mot trotoarkanter. Jag ser inte någora konstigheter med detta.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Min P-assist fungerar perfekt, inga påkörningar på trottoarkanter mm, men sen har jag ju inte Volvos p-assist, min P-assist kallas för körkort och ni hittar förhoppningsvis i era körkort era plånböcker :lol:
av AndS
Flajjan skrev:Jag använder inte systemet själv och nej jag skämtar inte.

Om man konstruerar ett system som skall hjälpa till och parkera bilen då BÖR ju systemet vara så bra att bilen inte trycks in mot trotoarkanter. Jag ser inte någora konstigheter med detta.
Men i detta fallet har Volvo skrivit att det är ett system för att hjälpa till och fortfarande ska föraren ha kontroll och kontrollera. De noterar t.ex. att om parkerade bilar står felaktigt så kan inte systemet avgöra det utan utgår från dessa. Accepterar du inte det så ska man inte använda funktionen, förhoppningsvis har man läst instruktionsboken för det gör väl alla. :wink:

Och när det gäller de andra exemplen så kan saker gå sönder utan att det behöver vara tillverkarens fel och åtgärdas kostnadsfritt, se vad som gäller för garantireparation.
av Turbodanne
Flajjan skrev:Jag använder inte systemet själv och nej jag skämtar inte.
Om bagageluckans motor för självstägning slutar att dra - bara fortsätter att dra så den drar sönder sigsjälv - är det då den som stängt bakluckan som är ansvarig eller är det bilen som dragit sönder sigsjälv?

Om du kör över ett fartgupp och innertaket på din nya bil ramlar ner - är det inte heller ett garantifel - eftersom du körde bilen?

Om motorn till bagageluckan drar sönder sig själv så är det självklart ett garantiärende sålänge du inte använt den på fel sätt.

Om du kör över ett gupp på ett normalt sätt och innertaket ramlar ner så är det också garanti , flyger du över guppet i 150km/h så är det inte garanti, förstår du skillnaden?

Använder du Volvos parkeringsHJÄLP så kan du ju inte ditt föraransvar upphöra ? Du sköter ju fortfarande gas och broms och fortsätter du gasa då trots att din fälg riskerar att gå sönder eller repas ja då är det ingens fel än ditt eget.
Det är en hjälp , ingen Gud , dom har dessutom friskrivit sig vilket jag inte tycker dom borde behöva , det handlar om sunt förnuft.
av Flajjan
Om Volvo friskriver sig så får man ju vara uppmärksam och skylla sig själv om fälgarna går sönder när man parkerar med assistenten, eller kanske öva lite.

För övrigt så är V90 en av dom mest svårbackade jag haft, vet inte varför den är så knölig att hantera i jämförelse med andra bilar. Både med och utan släp, jag kär hellre vår Merca när jag skall dra släp, den är betydligt mer lättkörd.

Jag håller för övrigt med Gurrra82 med ett stort leende - har körkort, parkerar själv.
Front v70 stöldbegärligt

Tyvärr är V/XC70 08-16 mycket stöld[…]

Skumt fel b230ft

1 bar ca Turbon är speccad för att klara[…]

Ökad komfort med 17”

@mikkiz , Har dessa 17” på vinte[…]

Köpte en nästan ny XC40 i okt-24. Sedan […]