Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Är det?
Jag fick uppfattningen om att det bara var den övre marginalen som minskades då man märkt att batterierna håller bättre än väntat...
marcbe skrev:
joel80 skrev:Funderar lite på det här.. Borde man inte kunna få mjukvaru-uppdatering på tidigare modeller med den ändringen? Även på V60 TE är det ju samma sak...
Nej, det är ju ny hårdvara (battericeller) också. Så det går icke.
Min tolkning också, nya batteri celler med högre kapacitet men samma yttermått/vikt, vilket är troligt att man kan komma
att se varje år under ett par år framåt , det är ju inte så att de har fått T8 20% effektivare genom mjukvara uppdatering
Nja där tar du nog fel. Alla batterier har en inbyggd säkerhetsmarginal för att det inte ska uppstå kortslutning vid snabbladdning eller när batteriet åldras. På Chevy Volt var denna på över 40% i början pga osäkerhet kring batteriets kvalitet vid åldring. Därför kunde man (och finns säkert exempel nu också) se batterier med samma hårdvara men med olik uppgedd kapacitet. Jag skulle tro att det är exakt samma batteripaket som tidigare, men att Volvo nu har haft tid på sig att samla tillräckligt mycket information om batteriets degradering till att de känner sig säkra nog till att öka kapaciteten, eller med andra ord minska säkerhetsmarginalen.
A-traktor av 2,4d?

Se där ja, då kan det ju gå ialla[…]

Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]