Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Staten tappar väldigt mycket intäkter om vi skulle köra på el. Bensin och diesel är väldigt lönsamt för Sverige. Så med detta i baktanke så kommer det bli dyrare köra elbil när fler har gått över till det. Precis som det va med etanolen.
Eller något helt annat
http://www.nyteknik.se/fordon/tva-steg- ... er-6848778

Även om det har pratats om det under lång tid så tar forskningen steg framåt och när man nu anser att diesel/bensin i princip har nått så långt det går att effektivisera så tror jag på nya bränslen.
Innan man upptäckte oljan och möjlighet till förädling så var även detta science fiction och otänkbart för dåtidens människor.
AndS skrev:Eller något helt annat
http://www.nyteknik.se/fordon/tva-steg- ... er-6848778

Även om det har pratats om det under lång tid så tar forskningen steg framåt och när man nu anser att diesel/bensin i princip har nått så långt det går att effektivisera så tror jag på nya bränslen.
Innan man upptäckte oljan och möjlighet till förädling så var även detta science fiction och otänkbart för dåtidens människor.
Tyvärr lider även detta av infrastrukturproblem så det lär dröja allt för länge innan det tar fart. På kollektivtrafik tror jag det däremot kan bli en hit relativt snart. Där är tankstationer lättare att lösa.
Ang. infrastruktur så finns erfarenheter redan i Danmark. För år tillbaka byggde Betterplace 100-tals batteristationer i Danmark tilsammens med Renault. Det fanns ett fåtal tusen el-bilar då. Mest privata fordon.

Konceptet var grymt smart. I stället för att ladda bytte man batteri på dom här batteristationer där man också kunde snabbladda om man var nära målet.

När man köpte bilen fick man ett batteriabonnmang så byte ingick. Det tog 10-15 minuter att byta.

Jag minns en jul där alla fordon (kom ihåg vi pratar om ett par tusen bilar totalt i Danmark) i Köpenhamn skulle hem på julsemester i Jylland.

Alla bilar skulle byta batteri på samma station på motorvägen och vänttiden blev 3-4-5 timmar pga. kö.

Tyvärr dog konceptet pga. detta och Betterplace gick i konkurs och Renault erbjöd alla ägare att köpa tillbaka bilen pga. dålig PR.

Idag finns snabbladdning på alla mackor längs motorvägen för Tesla och dylikt fast el-bilen dog i Danmark efter Betterplace. Nybilsförsäljningen har gått från par tusen till par hundra bilar pr. år.

Plugin hybrid lär bli saken för långdistans. Eller bränslecell bilar som går snabbt för tiden.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mja, det är nog för att lättare klara dagens test eftersom det är på gränsen redan nu. Visst är det bättre, det borde varit gjort för många år sedan.

Ang elbilar så är jag helt övertygad om att det kommer slå ordentligt de närmaste åren. Hade det gått att köpa en icke tomhylsa v60-70 storlek med 40 mil i räckvidd för runt halvmiljonen hade jag ägt 2 redan.
Kermit75 skrev:Senaste jag hört är att 60 och 90 modellerna kommer få Adblue tankar, detta för att klara mer de verkliga testerna i framtiden
Det är helt rätt väg fram.

Då kan tilverkerna strunta 100 % i NOx och gå på bränsleekonomi och performance. Präcis som VW gjorde i dieselgate - bara utan avgasrening.

Om det kommer finnas energibärare som t.ex. icke-fossil diesel och bensin, dme osv. som kan tilverkas med kemiska katalysatorer och el, så kan ice få en väldig revival då energidensiteten är mycket bättre än el-drift.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Angående skattefrågan är det ju fullt möjligt att fordonsel kommer beskattas hårdare i framtiden, ex vid snabbladdningsstationer.
Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]