Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av thread
Elektrikern84 skrev:Finns OFF ROAD läget även i V90 AWD? Eller är det bara på CC?
Finns inte på V90 AWD.
Användarvisningsbild
av Robbi
thread skrev:
Elektrikern84 skrev:Finns OFF ROAD läget även i V90 AWD? Eller är det bara på CC?
Finns inte på V90 AWD.
Som sagt, det var ju idiotiskt? V90 kan ha AWD men då är den bara till hjälp på vägen och inte off-road? Det låter som att det inte är mycket vits att beställa AWD till V90 överhuvudtaget, extra förbrukning, behövs en gång var tredje år och ännu en sak som kan gå sönder.
Användarvisningsbild
av thread
Robbi skrev:
thread skrev:
Finns inte på V90 AWD.
Som sagt, det var ju idiotiskt? V90 kan ha AWD men då är den bara till hjälp på vägen och inte off-road? Det låter som att det inte är mycket vits att beställa AWD till V90 överhuvudtaget, extra förbrukning, behövs en gång var tredje år och ännu en sak som kan gå sönder.
Vad är det med off-road läget som du skulle sakna på en V90 AWD? Jag tror nog att AWD utan något speciellt off-road läge är bättre än FWD även i skogen :)
Jag har kört AWD i olika former i många år och jag skulle ALDRIG köpa en fram eller bakhjulsdriven bil. Nu vet jag inte var du bor. Men i Stockholm så har det varit betydligt oftare än var tredje år som jag skrattat åt folk som stått och slirat i minsta backe vid snöfall. Drivning på 4 hjul är mycket mer än dubbelt så bra när det är halt...
Känslan av att veta att jag inte kör fast när det väl är struligt väglag är guld värt. Förbrukningen är ett skäl antar jag, men hur mycket mer drar en AWD egentligen? Och att det skulle gå sönder har jag sällan hört något om.
Användarvisningsbild
av Robbi
thread skrev:
Robbi skrev:
thread skrev: Finns inte på V90 AWD.
Vad är det med off-road läget som du skulle sakna på en V90 AWD? Jag tror nog att AWD utan något speciellt off-road läge är bättre än FWD även i skogen :)
Jag har kört AWD i olika former i många år och jag skulle ALDRIG köpa en fram eller bakhjulsdriven bil. Nu vet jag inte var du bor. Men i Stockholm så har det varit betydligt oftare än var tredje år som jag skrattat åt folk som stått och slirat i minsta backe vid snöfall. Drivning på 4 hjul är mycket mer än dubbelt så bra när det är halt...
Känslan av att veta att jag inte kör fast när det väl är struligt väglag är guld värt. Förbrukningen är ett skäl antar jag, men hur mycket mer drar en AWD egentligen? Och att det skulle gå sönder har jag sällan hört något om.
Jag bor i Göteborgsområdet och här har vi mest regn på vintern. De senaste åren har jag upplevt en gång att det var så halt att det var svårt att komma iväg utan AWD. Nu har jag AWD då det inte gick att få utan på V90 CC. Hade det gått hade jag nog valt bort det och sparat dryga decilitern milen.
av Elektrikern84
Som sagt, det var ju idiotiskt? V90 kan ha AWD men då är den bara till hjälp på vägen och inte off-road? Det låter som att det inte är mycket vits att beställa AWD till V90 överhuvudtaget, extra förbrukning, behövs en gång var tredje år och ännu en sak som kan gå sönder.[/quote]

Känslan av att veta att jag inte kör fast när det väl är struligt väglag är guld värt. Förbrukningen är ett skäl antar jag, men hur mycket mer drar en AWD egentligen? Och att det skulle gå sönder har jag sällan hört något om.[/quote]

Bor i Upplands-Bro. Sthlm Norrort.. Kör min tvåhjulsdrivna Transporter i jobbet c.a 2500 mil om året och kör sällan fast, då tar vi kollegans dito med 4Motion (min annars då den har automat). Nåväl. Jag tyckte off-road läget var en ganska skön grej att ha just vid slirigt väder och i backar med mera. Då är AWD redan igång och den behöver inte vänta på att framhjulen sticker åt helvete först. Dock är jag SKITnöjd med 4Motion på min Passat (Haldex 5). Funkat prickfritt de två åren jag kört den. Kollegans bil (Haldex4) har också varit kung när man ska ut på Jouren på oplogade villagator... SÅ sakna vet jag inte, vill väl bara ha ALLT =D :lol:
A-traktor av 2,4d?

Se där ja, då kan det ju gå ialla[…]

Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]