Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeterHappy
Hej,

Jag sitter och förbereder inlämning av körjournal och upptäcker till min förvåning att bilen enl. VOC är strax utanför Katrineholm och har varit där sedan jag lämnade Växjö. Jag har kört från Älmhult till Växjö och därefter till Vallentuna idag där GPS:en visat den riktiga vägen hela resan. Är det någon annan som har eller haft liknande problem?
Också noterbart är att jag sedan Växjö måste aktivera bilmodemet igen varje gång efter avstängning av bil. Modemet har annars fungerat klockrent sedan början av januari. Är det Norsk reset som gäller?
Användarvisningsbild
av olsin
Något åt samma håll upplever jag. Det har hänt att senaste resa inte registrerats när jag ska ta ut körjournal och även att jag inte når fram med andra VOC-aktiviteter. Jag har i det närmaste kommit fram till att VOC-problemen uppstår när jag har bilmodemet aktiverat.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har vid ett fåtal tillfällen haft så att senaste resan fattas.. Men då har den alltid kommit in senare under dagen eller nått sånt.
av Jacobsson
Det här låter verkligen inte bra.
Måste nog granska mina resor bättre. Med tanke på myndighetskrav och Volvos marknadsföring av körjournal får det inte vara för mycket diff.
Användarvisningsbild
av joel80
Resorna har aldrig försvunnit och sen 2013 då jag hämtade ut första bilen med VOC har jag kört 13000 mil med körjournalen och den har inte missat en km. Vid några tillfällen har som sagt resorna laddats upp sent, och vid fåtalet tillfällen har inte adress följt med.. Som att bilen inte haft GPS-täckning.. Men det är ändå enligt mig väldigt stabilt och absolut något man kan lite på. Synd att den inte sparar mer än 3-4 månader.. Jag har tappat några veckors resor vid ett tillfälle då jag väntade allt för länge med att exportera resorna.
Användarvisningsbild
av joel80
Resorna har aldrig försvunnit och sen 2013 då jag hämtade ut första bilen med VOC har jag kört 13000 mil med körjournalen och den har inte missat en km. Vid några tillfällen har som sagt resorna laddats upp sent, och vid fåtalet tillfällen har inte adress följt med.. Som att bilen inte haft GPS-täckning.. Men det är ändå enligt mig väldigt stabilt och absolut något man kan lite på. Synd att den inte sparar mer än 3-4 månader.. Jag har tappat några veckors resor vid ett tillfälle då jag väntade allt för länge med att exportera resorna.
av PeterHappy
Enligt VOC är jag fortfarande i Katrineholm och Vingåker. Vimsig är jag, men det står faktiskt Vallentuna på vägskyltarna fortfarande. GPS'en har också spårat ur. På morgonen tyckte gps'en att jag körde över sjön i Vallentuna och tog raka spåret över hästgårdarna till fabriken.
Vad händer om man tar bort batterikabeln? Misstänker att det är det enda sättet att resetta. Får man följdproblem?
Jag ska hem till Småland imorgon och vill gärna slippa hotellövernattning.
av swm
Jag hade dessa problem, dvs fel pos, modem som vägrade aktivera osv strax innan min mjukvara mer eller mindre lade av. voc gav felmeddelanden, modemet dog helt
Nya programvaran, dvs den som kom i slutet januari löste detta. Är du uppgraderad? Om inte, beställ tid

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av PeterHappy
Jag uppdaterade programvaran i mitten februari. Efter det har voc, gps, dieselvärmare fungerat 100%, tills igår. Jag provar att ta bort batterikabeln imorgon och ser vad som händer.
av PeterHappy
Efter att jag tog bort pluskabeln från batteriet ca 1h fungerar allt igen. Noterbart är att batterikabeln satt löst på batteripolen? Hur och om detta påverkat funktioner på bilen vet jag inte, men det kan inte vara en fördel. Jag får påpeka detta vid service. Tack för era synpunkter och råd.
Handbroms

8-) Jag kan vänta så det får bl[…]

Jag har haft ett fel på den aktiva stöt[…]

A-traktor av 2,4d?

Hoppas jag postar på rätt ställe! […]

1986 GLT kamdrivning

Fick remhaveri och nu efter byte rem + spänna[…]