Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
liketlever skrev:
Xanthopteryx skrev:
liketlever skrev:Hej nån som vet om det är fördraget för pdc fram på V90?

Är nämligen så att efter beställning av bilen så blev min säljare långsjukskrive. Så har gjort lite ändringar på beställningen hos olika säljare och ena ändringen va att ändra från park assist pilot till bara sensorer fram och bak. Men säljaren tog endast bort park assist pilot och glömde lägga till sensorer fram å bak. Har backkamera och sensorer bak. Så frågan är om det går att montera fram Volvo original? Min säljare har kommit tillbaka men visste inte om det gick å montera i efterhand då hon varit borta i 3månader.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Först en övrigt skulle jag nog inte skippa PAP. Har sett indikationer på att det kanske kommer gå att parkera från telefonen snart.
Tyvärr så är den redan levererad. Men pap kanske går att fixa i efterhand? Fast vill nog ändå sitta kvar i bilen när den ska parkeras :-)

Efter att ha parkerat i garaget under barnsjukhuset vid Karolinska i Solna så tar jag gärna varianten att parkera när jag står utanför.
Att ens få in bilen i de löjligt trånga platserna mellan pelare och bilar är ju en utmaning av stora mått.
När du väl knökat dig in så inser du att du inte kommer ut. Ut ur bilen kommer du men sedan är det 1 dm mellan bil och betongpelare så man får klättra framför bilen för att komma till bilgrannen där man sedan spänstigt går på tå och drar in rumpan för att klämma sig emellan backspeglarna.

Har du sensorerna är PAP nog bara en sladd och ett knapptryck bort hos lämplig JagRullarverkstad.
av perhall
Är det inte rätt konstigt att det fortfarande går att köpa PDC bara bak? Avskaffades 2001 på 5-serie och E-klass...
av liketlever
Xanthopteryx skrev:
liketlever skrev:
Xanthopteryx skrev:http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 92442/2017
Länk funkar inte

Du får köra den traditionella klipp/klistra.
Kan testa att lägga in på annat sätt om det funkar: http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 92442/2017
Tack

av andersuw
perhall skrev:Är det inte rätt konstigt att det fortfarande går att köpa PDC bara bak? Avskaffades 2001 på 5-serie och E-klass...
Hmm. 2001 hade Volvo fullt sjå att överhuvudtaget erbjuda någon PDC och då enbart bak. Fram fanns någon sådan inte att tillgå. På V70N m.fl. före faceliften omkring år 2005 var PCDn bak ännu inte integrerad i bilens CAN-nät utan kopplades antingen in via en egen liten pipanläggning, som inte hade förmåga att samtidigt bryta ljudet från stereon, eller via AEM (Accessory Electronic Module), d.v.s. i praktiken en slags nödmodul som fungerade som tolk för elektronik som ännu inte var fullt integrerad i CAN-nätet. Har själv den senare lösningen i min V70 -02. PDC fram kunde inte Volvo erbjuda förrän fr.o.m. ovan nämnda facelift då parkeringshjälpen också begåvades med en egen fullt integrerad styrenhet (PAM).
av Strei73
När vi lade order så fanns inte bak o fram, bara bak med kamera. Sedan når uppdateringen kom så frågade jag säljaren om man kunde uppdatera ordern men det var inte möjligt även om det var innan ordern var låst . Den som bestämde att det inte skulle finnas möjlighet att beställa fram/bak och kamera hade inte tur när han tänkte just den dagen. Bra att de rättade till det sedan men det kommer störa mig en hel del de nästa åren.
av perhall
Fanns inte ens att köpa fram? Är ju sen facelift standard på A6 och även 5-serie tror jag. Tycker absolut en så stor och oöversiktlig bil som V90/A6/E/5-serie måste ha både fram och bak...

SIM-kortshållare finns bara i bilar som &aum[…]

Allt du ser suspekt

Köpråd V60 Recarge

Jag snikar in en annan fråga 2022 vs 2023. S[…]

Har du anpassad equalizer i telefonen? Streamar d[…]