Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1162566
Tittar man på vilka oerhörda problem VW har haft med sina torrkopplings-DSG så är det ett under att de överhuvudtaget har konceptet kvar. De lådor som används nu är bättre men oj vad det har kostat. Återstår gör också problemet att de inte är särskilt förtjusta i krypkörning (framförallt med släp eller i backe) nu heller. En momentomvandlarlåda med planetväxel är i princip oberörd av sådan körning så länge inte oljetemperaturen drar iväg för långt.

Känns som att DSG mfl var lite av ett test med resultatet att de "konventionella" lådorna tog ett ytterligare steg och gick om igen. Nu har exempelvis Ford en 10-växlad automatlåda också (sitter i Raptor bland annat) som kommer sänka typens förbrukning lite ytterligare.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1163356
Lövet skrev:Tittar man på vilka oerhörda problem VW har haft med sina torrkopplings-DSG så är det ett under att de överhuvudtaget har konceptet kvar. De lådor som används nu är bättre men oj vad det har kostat. Återstår gör också problemet att de inte är särskilt förtjusta i krypkörning (framförallt med släp eller i backe) nu heller. En momentomvandlarlåda med planetväxel är i princip oberörd av sådan körning så länge inte oljetemperaturen drar iväg för långt.

Känns som att DSG mfl var lite av ett test med resultatet att de "konventionella" lådorna tog ett ytterligare steg och gick om igen. Nu har exempelvis Ford en 10-växlad automatlåda också (sitter i Raptor bland annat) som kommer sänka typens förbrukning lite ytterligare.
10 växlar Bild kan knappt föreställa mej reaktionen hos den konservativa skaran av de som köper f150. Huvuden kommer rulla Bild
av Jonathan81
#1163358
TommyP86 skrev:
Lövet skrev:Tittar man på vilka oerhörda problem VW har haft med sina torrkopplings-DSG så är det ett under att de överhuvudtaget har konceptet kvar. De lådor som används nu är bättre men oj vad det har kostat. Återstår gör också problemet att de inte är särskilt förtjusta i krypkörning (framförallt med släp eller i backe) nu heller. En momentomvandlarlåda med planetväxel är i princip oberörd av sådan körning så länge inte oljetemperaturen drar iväg för långt.

Känns som att DSG mfl var lite av ett test med resultatet att de "konventionella" lådorna tog ett ytterligare steg och gick om igen. Nu har exempelvis Ford en 10-växlad automatlåda också (sitter i Raptor bland annat) som kommer sänka typens förbrukning lite ytterligare.
10 växlar Bild kan knappt föreställa mej reaktionen hos den konservativa skaran av de som köper f150. Huvuden kommer rulla Bild
Gjorde det redan med ecobbost motorer och v6 med dubbelturbo, men dom säljer bra ändå. Fast chevas 6.2 V8 förbrukade mindre under ett test med trailer lastad!
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1163377
Såpass min far har en -14 med gamla 6,2L v8 och sexstegade lådan. Man känner att den är rätt grov i växlingarna, märks att det är tänkt att hänga några ton bakom. Undrar hur nya är. Nästan så man får sticka och provköra

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]