Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sony skrev:Jag har inte dålig rygg men valde min andra SUV XC90, hade en XC60 innan. Jag gillar att sitta högre upp och jag gillar utrymme i bilen. Jag har bara 2 barn men ville ha XC90 eftersom jag tyckte att den var fin och häftig bil. Och jag kör inte skogsvägar och vet inte om jag komer köra dem heller. MEN jag kan om jag vill :D En Suv behöver inte köras på skogsvägar bara för att det är en SUV. Jag förvöntar mig inte att ni med era s90 ellwr v90 t6 t5 ska rejsa heller varje dag(spprtigare bilar) Ibland köper man en bil för att man gillar den. Jag gillar alla 90 modeller poch nya 60 modellen . Valet hamnade på XC90
Helt rätt. Man ska köpa det man vill ha.
Orkar inte läsa hela tråden. Men håller med TS i grundtanken. SUV är ett feltänk för 99% av ägarna. Själv är jag allergisk mot dessa bilar sedan de började bli vanliga. Följaktligen tittar jag nu på nya XC60... Hur kan det bli så? 90% hustruns tjat, 5% nyfikenhet och 5% status. Det senare brukar ju svenskar ha svårt att erkänna... Men för min del är det en liten pusselbit. Kanske kommer jag omvändas och älska SUV i framtiden? Kanske kommer jag återgå till en vettig bil efter XC60, om det nu blir en sådan?

Jag har flera gånger kört SUV både i stan och i mer lämplig miljö, dvs på landet. På landet där släkten har gård så fyller de en funktion, AWD, markfrigång, hoppa in, hoppa ur. Men i stan är det verkligen inget jag uppskattat. Så vi får se...
Vi valde ju en V90CC utifrån utseende och markfrigång med AWD, perfekt landsvägslok men tar oss ändå ut på dåliga körvägar i skogen. Men för körning i stan har vi en liten andrabil, bara att kolla var det finns en ledig parkeringsficka så får den plats. XC60/90 som vi också kollade på hade för hög lasttröskel bak för att passa oss.
Däremot reagerade vi på V90n som hade låg sitthöjd och var krångligare med in/ur stigning.
V90 är för liten för att få med hund, två ungar och alla grejor vi anser oss behöva på längre resor. A6 Allroad är också för liten. Det fungerar med nöd och näppe i vår XC70. Eftersom jag inte vill köra MPV har jag börjat titta på XC90.

SUV har mer utrymme än en vanlig kombi -- och är inte en MPV. Det tilltalar mig. Vid varje tidigare bilbyte har jag klarat mig med en vanlig kombi, men nuvarande mode med sluttande baklucka har diskvalificerat V90 etc till nästa bilbyte. Därmed lär det bli E-klass kombi eller XC90.
Primus skrev:Följaktligen tittar jag nu på nya XC60... Hur kan det bli så? 90% hustruns tjat,
Intressant! Så varför tjatar hustrun? Min gör det inte. Men är SUV-trenden i själva verket "a female affair"?
Malmstroem skrev:Därmed lär det bli E-klass kombi eller XC90.
Varför inte en hypermodern V/XC70? ;-)
Handbroms

8-) Jag kan vänta så det får bl[…]

Jag har haft ett fel på den aktiva stöt[…]

A-traktor av 2,4d?

Hoppas jag postar på rätt ställe! […]

1986 GLT kamdrivning

Fick remhaveri och nu efter byte rem + spänna[…]