Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacobsson
Hej,
Har inte riktigt koll på detta och frågar därför er.
Om jag ska ge starthjälp till någon, är det möjligt med T8?
Kan det skada min bil?
Finns det ens synliga pooler för -&+?
av JES1
Jacobsson skrev:Hej,
Har inte riktigt koll på detta och frågar därför er.
Om jag ska ge starthjälp till någon, är det möjligt med T8?
Kan det skada min bil?
Finns det ens synliga pooler för -&+?
Såhär säger manualen om starthjälp:

"Bilens laddpunkt är endast till för starthjälp av egen bil. Laddpunkten är inte avsedd för starthjälp av annan bil. Används laddpunkten för att starta en annan bil kan det medföra att en säkring går sönder vilket innebär att laddpunkten slutar fungera."

Jag skulle nog låta bli att testa, men who knows, det kanske fungerar ändå?
Användarvisningsbild
av joel80
Laddpunkt? Ja inte kopplar man väl in nåns 12v-batteri till typ2-uttaget..

Jag har hjälpstartat andra bilar med V60 TE. Senast för en vecka sen..
Kopplar pluspool till pluspool och minuspool (knöligt att komma åt, man var tvungen att ta bort en panel..) till kaross på andra bilen. Funkade precis som vanligt... 12v-systemet är ju inte något konstigt bara för det är en hybrid..
av JES1
joel80 skrev:Laddpunkt? Ja inte kopplar man väl in nåns 12v-batteri till typ2-uttaget..

Jag har hjälpstartat andra bilar med V60 TE. Senast för en vecka sen..
Kopplar pluspool till pluspool och minuspool (knöligt att komma åt, man var tvungen att ta bort en panel..) till kaross på andra bilen. Funkade precis som vanligt... 12v-systemet är ju inte något konstigt bara för det är en hybrid..
Dom kallar det laddpunkt i manualen, men det är 12v-batteriet och polarna dom syftar på. Finns en bild och beskrivning på hur man kan få starthjälp från ett annat 12v-batteri, och där står också ovan nämnda varning. Det är alltså ok att få hjälp men inte att ge. Men som sagt, möjligt att det fungerar ändå.
Användarvisningsbild
av joel80
Ska kolla om det står något liknande i manualen för V60 TE.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har visserligen inte använt specifikt just en T8, men väl samma poler på flertalet andra bilar i 90-serien till att både ge och ta startström, helt odramatsikt..

/THomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JES1 skrev: Det är alltså ok att få hjälp men inte att ge.
Låter som en anpassning till tidens nya värderingar :mrgreen:
av Jacobsson
VolvoB20, det känns lite åt det hållet ibland även om jag inte gillar det.
Varför jag frågade var då jag har hantverkare på landet. Kvällen innan jag ska åka och kolla hur det går får jag ett sms från hantverkarna om att deras gamla kärra har tappat kraften i batteriet så dom behöver min hjälp att starta.
Ser då framför mig hur man kommer med en stor, ny, bil full med el och säger tyvärr det kan skada bilen...
jag hjälper alltid till när jag ser att det behövs så jag vågade inte chansa utan köpte en batteriladdare på vägen dit..
Så jag vet fortfarande inte om det går med bara bilen men problemet är löst för nu...

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]