Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VatosLocos
Jag väntar på leverans av min V90 inscription. Ni som redan har en och med säkerhet vet: kommer jag kunna knöla in tre framåtvända barnstolar i baksätet? Tips på märken/kombination av märken som möjliggör detta?
(Då de är framåtvända kör jag utan isofix)

Och om jag har två framåtvända, en i mitten och en på sidan, får du en vuxen hyggligt utrymme på andra sidan?
av barcusmrandt
Testade 2 framåtvända Cybex Solution x2 isofix, och en tredje hade inte gått in i mitten då mittensätet är ganska smalt. Nu är dessa säten lite breda över axlarna, men ändå. En vuxen person måste dessutom sitta lite på snedden pga axelbredd, om han ska sitta i mitten med båda stolarna på ytterplatserna. Hoppas det svaret hjälper. Köpte ju bilen ändå då
av VatosLocos
Jag inser att med isofix blir det omöjligt. Men jag funderar på möjligheten då jag inte tänker använda isofix så det inte fyller någon säkerhetsfunktion för framåtvänd stol. Kan man då liksom knuffa stolarna lite åt sidorna så att en tredje stol går in i mitten.
Känns som om Volvo gör bort sig i onödan om det inte går att använda en v90 för en någorlunda ordinär trebarnsfamilj.
av barcusmrandt
Sorry lite kort svar kanske. Ang isofix, nej du har väl rätt i att det inte fyller nån säkerhetsfunktion. Men otroligt skönt att slippa ha stolar som rullar omkring i baksätet när det inte sitter ungar i de. Alternativt kan man ju spänna fast de med bältet, men pallar man? Tror nog tanken är att det ska gå in 3 ungar bak, men då som du säger med iaf 1 bälteskudde. Det bästa är ju alltid att prova med de stolar man har, då det skiljer mycket i bredd och storlek mellan de. Tror jag har några av de bredaste som går att få tag på. Funderar på att byta sen men får se när bilen kommer. Volvo skulle ha erbjudit bilbarnstolar i samma skinn som interiören i bilen (som på nya Bentley bentayga). Det hade vart nåt!
av Petzzon
VatosLocos skrev:Jag inser att med isofix blir det omöjligt. Men jag funderar på möjligheten då jag inte tänker använda isofix så det inte fyller någon säkerhetsfunktion för framåtvänd stol. Kan man då liksom knuffa stolarna lite åt sidorna så att en tredje stol går in i mitten.
Känns som om Volvo gör bort sig i onödan om det inte går att använda en v90 för en någorlunda ordinär trebarnsfamilj.
Nu vet jag inte om det finns fler som har det men på Besafe vrider sig stolen inåt i bilen om man använder Isofix, o andra sidan sitter dom i en av världens säkraste bilar så allt är ju relativt. Mest skönt är det att stolarna sitter på plats när dom inte används.
av Lövet
Besafe Izi Kid vrider sig även utan isofix. Jag har 1 av varje.
av Petzzon
Lövet skrev:Besafe Izi Kid vrider sig även utan isofix. Jag har 1 av varje.
Nja, kanske går att vrida men enligt texten på deras hemsida gäller den funktionen bara stolar som monteras med Isofix.

iZi Up X3 Fix
iZi Up X3 FIX är i princip samma stol som iZi Up X3 men med skillnaden att stolen går montera i bilens ISOfix-fästen. Detta säkerställer att stolen alltid sitter fast i bilen och kommer inte röra på sig vid en eventuell olycka. När stolen är monterad med ISOfix erbjuder stolen den innovativa lösningen SIR som ger barnet ökat skydd vid en sidokrock.

SIDE IMPACT PROTECTION – SIR

iZi Up X3 FIX sidokrockskydd är i världsklass. När stolen monteras med ISOfix inkluderas även den innovativa lösningen SIR – Side Impact Rotation. Den erbjuder extra skydd vid en eventuell sidokrock genom att rotera stolens rygg mot olyckan. På så sätt vänder vi barnet rygg mot krocken och undviker att barnet slängs framåt och ut ur sitt sidokrockskydd, något som är vanligt förekommande i vanliga bältesstolar.
av VatosLocos
Vad jag kunnat ta del av i information om trafiksäkerhetsstudier gör isofix varken till eller från för framåtvända stolar. Säkerhetsfunktionen i stolen sitter ju i det ordinarie bältet och stolen syftar till att barnet ska komma upp och få bättre kontakt och skydd av just bältet.
Och hursomhelst. Det är uppenbart att det inte går inte tre bältesstolar framåtvänt bak om man använder isofix så min fråga gällde just om det går att få in tre stolar utan isofix och vilka märken/kombination av märken på stolar som möjliggör detta.

Är den xenonkonverterad med kina-dynga? Dett[…]

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]