Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Boozer87
vildmarkk skrev:Jag tänkte köpa 21" till min CC men nu har jag blivit lite osäker.

Problemet är att eftersom CC:n har lite större hjuldiameter än vanlig V90 har Volvo satt på en väldigt exotisk däckdimension på fälgarna. På vanliga V90 sitter 245/35 på 21" medan CC:n har 245/40 på samma fälgar. I denna dimension finns typ bara P-nollor och de är nästan dubbelt så dyra som 35-dimensionen.

Det kommer slå ca 8kkr per däckbyte så det blir ju lite pengar.

I den hjuldimensionen som CC:n vill ha så är det faktiskt lättare att hitta däck till 22" fälgar men bilen är inte heltypsgodkänd med sådana monster ;)

20" känns klen på en bil som gör sig så bra med stora fälgar.

Går ju laborera lite med andra bredder exempel att du går upp till 265 och 35 profil. Borde ju bli ungefär samma dimension typ 0.5 cm skillnad på höjden.
av vildmarkk
AndS skrev:Är det bara jag som reagera på de "pyttesmå" skivor/ok som det blir med stora fälgar?
Det ser ju lite hemmafixat ut men det är min åsikt, gillar man det så ska man självklart välja dem.
Jag förstår vad du kommer ifrån. Jag sätter dock inte stora fälgar på min kombi för att jag vill att det ska se ut som en sportbil utan för att jag bara tycker det är snyggt. Med det sagt kan jag förlika mig med att jag inte utnyttjar fälgdimensionen för att maximera bromsarna.
Boozer87 skrev:Går ju laborera lite med andra bredder exempel att du går upp till 265 och 35 profil. Borde ju bli ungefär samma dimension typ 0.5 cm skillnad på höjden.
Jo, jag gör kanske så. 255/40 blir + 0.7mm och det kanske blir lättare eftersom de bara blir en cm bredare.
av para
vildmarkk skrev:Ingenting. Skillnaden här tror jag dock är när i processen det sker. Jag sa det i november när jag specade bilen så de gör det redan på fabriken.

Om man får bilen levererad till återförsäljaren med sommardäck så förstår jag att man får betala för de ny däcken och behålla de gamla, de kan ju inte helt ärligt slänga på dem på en annan bil ;)
Aldrig hört talad om att fabriken sättet på vinterhjul. Är du säker?
Jag har beställt mina med vinterdäck på orginalfälgarna några gånger men då har handlaren fixat det för nån tusing för arbetet att kränga av och på gummit. Vinterhjulen har dom tagit från butikshyllan och lagt dit sommardäcken istället.
av vildmarkk
Jo, så kan det såklart vara. Cred till min säljare isf för det var aldrig något snack om att det skulle kosta extra.

Hej! Undrar vart man kan få tag i denna gumm[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]