Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olsin
Efter att ha poppat ett par dagar i bilen med ett sim-kort från 3 i bilens modem har jag upptäckt att dataförbrukningen inte registreras som musik hos 3. 3:s kundtjänst ser den förbrukade datan som vanlig surf och kan således inte göra något åt det. Kör Spotify-appen i bilen över något annat protokoll/port än vad appen i mobilen gör eller vad beror detta på?
olsin skrev:Efter att ha poppat ett par dagar i bilen med ett sim-kort från 3 i bilens modem har jag upptäckt att dataförbrukningen inte registreras som musik hos 3. 3:s kundtjänst ser den förbrukade datan som vanlig surf och kan således inte göra något åt det. Kör Spotify-appen i bilen över något annat protokoll/port än vad appen i mobilen gör eller vad beror detta på?
Utan att veta, utan gissar så antar jag att all trafik till bilen går via Volvos system. Alltså att bilen är uppkopplad mot Volvos "server" och inte direkt mot Spotify. Därför så reggas det som vanlig trafik. Vet dock inte hur det funkar med lagring i bilen, om det funkar som på andra enheter eller om all musik till Spotify alltid streamas till bilen?
bankb skrev:Utan att veta, utan gissar så antar jag att all trafik till bilen går via Volvos system. Alltså att bilen är uppkopplad mot Volvos "server" och inte direkt mot Spotify. Därför så reggas det som vanlig trafik. Vet dock inte hur det funkar med lagring i bilen, om det funkar som på andra enheter eller om all musik till Spotify alltid streamas till bilen?
Hmmm... Så kan det ju vara, att man kör via någon form av proxy hos Volvo. Enligt http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 51554d7dbe så är det inte möjligt att lagra lokalt, utan endast streaming.

Jag testade att koppla upp mig via USB och min mobil och även där registreras Spotify-datat som datatrafik.
philipsguy skrev:Du har inte gjort nåt fel. Uppkopplingen sker via Volvo/Ericssons servrar så det kommer att räknas som vanlig trafik. Du får köra via mobilappen och Bluetooth istället
Tackar.
Slog inte PTS ner på detta pga bryter mot EUs direktiv om nätneutralitet?
jcartel skrev:Slog inte PTS ner på detta pga bryter mot EUs direktiv om nätneutralitet?
Nja, gällde Telia om jag minns rätt. Då de är dominerande på marknaden så har de lite andra spelregler att förhålla sig till.
Det var illa. Jag kör också 3. Det går ju inte att ladda ner musiken från Spotify till bilen men appen har i alla fall en cache för den musik man spelar mest så lite data sparar man in.
Efter lite funderingar så är det rätt så självklart att det fungerar så. Jag skulle gissa att man har någon form av VPN-tunnel mellan bilen och Volvos servrar och bilen accepterar endast trafik i den tunneln. Allt för att minska risken för att någon hackar bilen.

Man får skita uti busken då. :-)

Nytt Ferrita rostfritt sportsystem installerat. :[…]

Värmepaket

Säger det POFF plötsligt utan för v[…]

En blinkers funkar inte Volvo 940

Hej, är ny här men hittar inget som kan […]