Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Poka
TommyP86 skrev:Det är ett känt fel, som jag även tror det finns en lösning på (mjukvara)
Inte säkert att det finns en lösning på problemet med förkonditionering som stänger av sig. Det arbetas på en lösning för nya bilar, men om det blir för redan byggda är inte självklart.
Ring era återförsäljare så det rapporteras till Volvo.
Men är detta bara när man kör korta sträckor eller även vid längre?

För vad det gäller den vanliga bränsledrivna värmaren ska man köra bilen lika länge som man har värmaren igång. Jag har igång den minst 2 timmar varje dag på nuvarande XC90 D5 Inscription men jag kör bilen minst två timmar varje dag också, så jag har aldrig haft problem med urladdat batteri. Hoppas det blir samma på T8an.
av wolv
XC90_Executive skrev:Men är detta bara när man kör korta sträckor eller även vid längre?
Det verkar inte spela någon roll. Jag har som sagt haft kabeln i non-stop i 3 dygn en gång (fulladdad sedan 2.5 dygn alltså) och likförbaskat stänger den av i förtid p.g.a. "låg batterinivå". Var inne hos Volvo igår och fick ny uppdaterad mjukvara + kalibrering av batterigivare. Hoppas det hjälper...
Jag har haft inne min d5 ett par gånger för att den klagat på dåligt med kräm i batteriet.
Det har då inte varit låg spänning i batteriet och den laddar som den ska.
De har då nollställt och lurat den genom att tala om för den att den fått nytt batteri.
Första gången gick det bara en vecka men nu efter andra gången funkar det fortfarande och det gjordes direkt efter jul.
XC90freak skrev:Jag har samma problem med min, samt att ibland så låses laddkabeln fast i bilen, alltså den vägrar släppa hur mycket man än låser eller öppnar bilen. Tror det har med kylan att göra, så jag brukar stå med en hårfön och blåsa på laddintaget, tills det släpper. Har haft bilen inne på min lilla verkstad på jobbet, och låtit en 9 kw byggfläkt stå och blåsa i intaget, för att undanröja att det ska vara någon sorts fukt i det.
Men, problemet kvarstår när det är typ -10 eller lägre utomhus temperatur.

Vore intressant att veta om det finns någon mjukvare uppdatering som löser själva low battery problemet. Batteriet kan ju rent teoretiskt aldrig få för låg spänning så länge som den är ansluten till 230V uttag. Men ändå så är det problemet, spontant verkar det som att en del gränsvärden är fel inställda.
Fick också problem med att få ur laddkabeln efter att bilen stått inkopplad 2-3 dygn i c:a +5 C, då jag startat parkeringsvärmaren via telefonen och fick meddelande om att batterinivån var låg. Lampan runt bilens ladduttag lyste rött vilket enligt manualen betyder "ett fel har inträffat". Volvo Cars Support sa direkt att bilen måste bärgas (där fick jag också höra "jag kan inte så mycket om den där bilen" :o ). Killen från Assistancekåren försökte först ladda 12V-batteriet lite, sen gav han upp. Vi lyckades dock trixa så att bilen gick att köra till verkstaden med inkopplad laddkabel (håll inne startvredet 7 s) så att vi slapp lyfta upp den på flaket.

Verkstaden bytte "OPC" - en del som tydligen reglerar laddningen mellan det stora batteriet och 12V-batteriet. Bilen fick alla mjukvaruuppdateringar i augusti, så det var inget som var fixat i en mjukvaruuppdatering under våren iallafall.
Roten skrev:Jag funderar på en T8 och har en liten detaljfråga som jag inte har hittat svar på. (Vis av erfarenhet så litar jag inte på vad bilhandlaren skulle säga.)

Vet någon hur det är med parkeringsvärmaren på T8? Går den på bensin och/eller el? Jag hoppas att den går på el..
I Sverige (och ett antal andra marknader i Europa) så är det en bränslevärmare.
I övriga marknader så är det en elektrisk värmare.

Börja med att göra rent tomgångsmo[…]

Jag har fortsatt min lilla utredning och det verka[…]

Jag hade V60 från 2015 och den passade oss n[…]

Hur mycket medel har du använt? Och hur m&ari[…]